Teknik Kurallar - 2015

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby mustafakucuk » 29 Jun 2015, 19:46

Merhaba,

Verimliliğe dayalı yarış düzenliyosunuz ve rejeneratif sistemi hesaba katmıyosunuz öylemi ! Bu sizin bu yarışlara verdiğiniz değeri gösterir. Boşuna yere 4000 tl zarar ettirdiniz teşekkürler TÜBİTAK. Bu konuyla ilgili düzenlemenin bu seneki yarışlara yetiştirilmesini rice ediyorum ! Gereğinin yapılmasını bilgilerinize arz ederim.
Saygılar

Gazi Üniversitesi
Pars Elektromobil Takım Kaptanı
Mustafa KÜÇÜK
0551 442 32 94
mustafakucuk
 
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2015, 09:19

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby emreoguz » 01 Jul 2015, 19:13

Merhaba,
Kurallarda hidrolik fren sistemi zorunludur diye bir ifade var kampana fren sistemi kullanmak ihraç sebebimidir
emreoguz
 
Posts: 4
Joined: 23 Mar 2015, 01:18

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 02 Jul 2015, 15:07

emreoguz wrote:Merhaba,
Kurallarda hidrolik fren sistemi zorunludur diye bir ifade var kampana fren sistemi kullanmak ihraç sebebimidir


Merhaba,

DDK'nın yanıtı aşağıdadır:

Hayır ihraç sebebi değildir. Kampana freni tahrik edecek hortumlarda hidrolik sıvı kullanılmasını istiyoruz. Tüm takımlar kampana fren kullanıyor.

Image

Saygılarımızla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby kazimaskar » 02 Jul 2015, 23:26

Batarya kutusu hangi malzemelerden olmalı? Tesekkurler
kazimaskar
 
Posts: 2
Joined: 02 Jul 2015, 23:18

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 03 Jul 2015, 23:25

kazimaskar wrote:Batarya kutusu hangi malzemelerden olmalı? Tesekkurler


Merhaba,

DDK'nin yaniti asagidadir:

Batarya grubu koruma kabı yalıtkan, mekanik darbelere ve yangına karşı dayanıklı ve batarya sıvısının sızmasını önleyecek bir malzemeden yapılmalıdır. Ahşap, plexiglass, strafor ve plastikten üretilmiş malzemeler batarya grubu koruma kabında kullanılmaz. Batarya grubu koruma kabının sahip olması gereken mekanik, elektriksel ve ısıl nitelikler, Etkinlik Kitapçığı madde 5.3'de belirtilmiştir. Bu nitelikleri sağlayan tüm malzemeler batarya grubu koruma kabı olarak kullanılabilir.

Saygilarimizla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby Team » 06 Jul 2015, 10:13

Merhaba,

Enerji ölçer cihazının teknik özellikleri kısmında 3. madde;
Ölçüm için akım aralığı 0-100A ve gerilim aralığı 48-200 VDC seviyesindedir. Güç ölçüm hata toleransı en fazla ±%1 seviyesindedir.

Bizim kullandığımız gerilim seviyeleri 48-200V arasındaki gerilim seviyesinde değil. 48V' dan düşük bir voltaj değerini örneğin; 24V yada 36V değerlerini enerji ölçer cihazı ölçebiliyor mu?
Team
 
Posts: 2
Joined: 26 May 2015, 16:43

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby sercandemirkiran » 08 Jul 2015, 14:34

Merhabalar sayın yetkili ,

Geçen yıl satın almış bulunduğumuz Sparco markalı koltuğun(yarış teknik onayı almıştır) kalıbını kullanarak kendi koltuğumuzu karbon fiber kaplamadan hafif bir şekilde ürettik . Referans aldığımız koltuk FIA standartlarına uymakla birlikte elde ettiğimiz koltuk da yeterince sağlam olmuştur.

Teknik kurallar 7.12. Koltuk başlığı altında ; ''Yarış koltuğu standartlarında olmayan ancak güvenlik şartlarını sağlayan koltuk
kullanılması durumunda takımlara verilen yarış ödeneğinin etkin kullanılamaması sebebiyle 1 turluk ceza puanı uygulanacaktır.''
ibaresi bulunmaktadır.

Bu durumda , bizim yaptığımız karbon-fiber uygulaması ceza puanına tabi tutulacak mıdır ?

Aksi taktirde :
Piyasada 2.5 - 3 kg olan koltukların fiyatları yaklaşık olarak 1080 İngiliz sterlini / Adet civarındadır. 8.000 TL civarındaki bir meblağa tekabül ediyor.
5.000 TL TUBİTAK desteğinin yalnızca koltuklara bile yetemeyeceği açıktır.

Saygılarımla.
sercandemirkiran
 
Posts: 1
Joined: 08 Jul 2015, 14:20

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby met21 » 09 Jul 2015, 00:37

Merhabalar,

Yarışa katılacak olan araçlar için belirlenen "Yerlilik" şartı kapsamında yer alan BMS'lerin batarya hücre gerilim ve sıcaklıklarını ölçmesi hakkında ayrıntılı bilgi verebilmeniz mümkün müdür?

Teşekkürler.
met21
 
Posts: 1
Joined: 09 Jul 2015, 00:11

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby derogluali » 09 Jul 2015, 09:27

Merhabalar,

Batarya kutumuzun uygun tasarımı için Enerji ölçer boyutlarını öğrenebilir miyiz. Ayrıca, batarya bağlantılarının ve batarya kutusu içerisindeki yerleşim planının doğru yapabilmesi adına enerji ölçer konnektörlerinin üniversitelere en yakın zamanda gönderilmesini daha doğru buluyor ve bu konunun değerlendirlmesini istiyoruz.

Saygılarımızla.
derogluali
 
Posts: 8
Joined: 30 Dec 2013, 12:34

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby kossti » 09 Jul 2015, 13:03

Merhabalar,
Batarya paketleri için belirlenmiş üst limit olan 3kwh limiti bataryaların nominal voltajına göre mi yoksa peak voltajına göre mi belirlenmiştir. Bir de batarya paketleri için fan benzeri herhangi bir soğutma sistemi kullanımı zorunlu mudur?
kossti
 
Posts: 3
Joined: 25 Jun 2015, 21:38

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 09 Jul 2015, 15:29

Team wrote:Merhaba,

Enerji ölçer cihazının teknik özellikleri kısmında 3. madde;
Ölçüm için akım aralığı 0-100A ve gerilim aralığı 48-200 VDC seviyesindedir. Güç ölçüm hata toleransı en fazla ±%1 seviyesindedir.

Bizim kullandığımız gerilim seviyeleri 48-200V arasındaki gerilim seviyesinde değil. 48V' dan düşük bir voltaj değerini örneğin; 24V yada 36V değerlerini enerji ölçer cihazı ölçebiliyor mu?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Batarya nominal geriliminin 48V ve üzeri olması gereklidir (Örneğin en az 4 adet seri bağlı 12V kurşun akü veya en az 14 adet seri bağlı lityum tabanlı hücre grubu). Batarya biterken gerilimin 48V altına düşmesi kabul edilebilir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 09 Jul 2015, 15:40

derogluali wrote:Merhabalar,

Batarya kutumuzun uygun tasarımı için Enerji ölçer boyutlarını öğrenebilir miyiz. Ayrıca, batarya bağlantılarının ve batarya kutusu içerisindeki yerleşim planının doğru yapabilmesi adına enerji ölçer konnektörlerinin üniversitelere en yakın zamanda gönderilmesini daha doğru buluyor ve bu konunun değerlendirlmesini istiyoruz.

Saygılarımızla.


Merhaba,

Konnektörler yarış haftasında danışmanların yönlendirmesiyle tarafımızca takılacaktır. Cihazın ölçüleri 12 cm x 8 cm x 3.5 cm.
Enerjiölçerin dışarıdan kolayca ulaşılabilecek yerde bağlantı olması gerektiğini unutmadan yerleşim planını yapabilirsiniz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 09 Jul 2015, 16:36

kossti wrote:Merhabalar,
Batarya paketleri için belirlenmiş üst limit olan 3kwh limiti bataryaların nominal voltajına göre mi yoksa peak voltajına göre mi belirlenmiştir. Bir de batarya paketleri için fan benzeri herhangi bir soğutma sistemi kullanımı zorunlu mudur?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Batarya kapasite hesaplamaları nominal voltaj üzerinden yapılmaktadır.

Bataryanın güvenliği açısından özelikle lityum tabanlı bataryaların termal yönetiminin yapılması gerekmektedir. Bu sebeple batarya paketinin güvenli sıcaklık sınırları içerisinde çalıştırılması için gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir. Bu sebeple soğutma sistemi kullanılmasını tavsiye ediyoruz.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 09 Jul 2015, 16:55

sercandemirkiran wrote:Merhabalar sayın yetkili ,

Geçen yıl satın almış bulunduğumuz Sparco markalı koltuğun(yarış teknik onayı almıştır) kalıbını kullanarak kendi koltuğumuzu karbon fiber kaplamadan hafif bir şekilde ürettik . Referans aldığımız koltuk FIA standartlarına uymakla birlikte elde ettiğimiz koltuk da yeterince sağlam olmuştur.

Teknik kurallar 7.12. Koltuk başlığı altında ; ''Yarış koltuğu standartlarında olmayan ancak güvenlik şartlarını sağlayan koltuk
kullanılması durumunda takımlara verilen yarış ödeneğinin etkin kullanılamaması sebebiyle 1 turluk ceza puanı uygulanacaktır.''
ibaresi bulunmaktadır.

Bu durumda , bizim yaptığımız karbon-fiber uygulaması ceza puanına tabi tutulacak mıdır ?

Aksi taktirde :
Piyasada 2.5 - 3 kg olan koltukların fiyatları yaklaşık olarak 1080 İngiliz sterlini / Adet civarındadır. 8.000 TL civarındaki bir meblağa tekabül ediyor.
5.000 TL TUBİTAK desteğinin yalnızca koltuklara bile yetemeyeceği açıktır.

Saygılarımla.


Sayin İlgili,

Yaris, temelinde hizi ve otomobil yaris kurallarini iceren bir organizasyon oldugu icin guvenlik acisindan FIA onayli koltuk ve ekipmanin kullanilmasi gereklidir. Bu durum DDK'nin yanisira yarisi sportif olarak yoneten TOSFED yetkilileri icin de sart kosulan bir durumdur. FIA etiketli olmayan koltugunuzun guvenlik standartlarina uygun olup olmadigina ve ceza puani karsiliginda yarisa alinma durumuna ancak Teknik Kontroller'de gerekli incelemeler yapildiktan sonra karar verilebilir. Bu nedenle guvenliginiz icin her zaman sertifikali urunler kullanmanizi oneririz.

Saygılarimizla.

Duzeltme: Bold ile gosterilen kisim daha aciklayici olmasi icin yeniden duzenlendi.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby kossti » 09 Jul 2015, 22:52

Teknik tasarım raporunun websitesinde yayınlanan formatını bulamadık.Bu rapor formatına ulaşmamız için bir link verebilir misiniz ? Aksi taktirde geçen seneki teknik tasarım raporunun şablonu elimizde mevcut,bu şablondan yola çıkarak raporu hazırlayabilir miyiz?
kossti
 
Posts: 3
Joined: 25 Jun 2015, 21:38

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby hakan444 » 09 Jul 2015, 23:13

Merhaba,

Aracımızda FIA onaylı SPARCO marka koltuk kullanmaktayız. Koltuklar araç şasisine sağlam bir şekilde bağlanmış durumda. 4 noktalı emniyet kemeri ise arkadan koltuğa sabitlenmiş durumda. Bu teknik kurallar açısından bir sorun teşkil eder mi?

Teşekkürler.
hakan444
 
Posts: 3
Joined: 28 Apr 2015, 23:26

Re: Organizasyon Süreci ile İlgili Sorular ve Öneriler

Postby teknomobil » 10 Jul 2015, 10:27

Merhaba

Teknik tasarım raporunda belirtilen kullanılan malzeme listesinin detaylı maliyetini isteniyor. Bu maliyet tablosunda araç içinde kullanılan en ufak vidalar dahil yazılacak mı ? Yoksa araçta kullanılan ana malzemelerin listesini mi yazmalıyız ? Yada İmalat, elektrik ve elektronik için ayrı ayrı maliyet tablosu mu çıkarmamız gerekiyor ?
teknomobil
 
Posts: 4
Joined: 30 Jun 2015, 12:38

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 10 Jul 2015, 11:05

kossti wrote:Teknik tasarım raporunun websitesinde yayınlanan formatını bulamadık.Bu rapor formatına ulaşmamız için bir link verebilir misiniz ? Aksi taktirde geçen seneki teknik tasarım raporunun şablonu elimizde mevcut,bu şablondan yola çıkarak raporu hazırlayabilir miyiz?


Sayın İlgili,

04.02.2015 tarihli aşağıdaki linkte yer alan duyuruda teknik tasarım raporu formatına ulaşabilirsiniz.

http://tubitak.gov.tr/tr/yarismalar/ice ... -yarislari

Güncel ve düzgün olmayan formattaki raporlar değerlendirmeye alınmayacaktır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Postby BİTO » 10 Jul 2015, 11:29

hakan444 wrote:Merhaba,

Aracımızda FIA onaylı SPARCO marka koltuk kullanmaktayız. Koltuklar araç şasisine sağlam bir şekilde bağlanmış durumda. 4 noktalı emniyet kemeri ise arkadan koltuğa sabitlenmiş durumda. Bu teknik kurallar açısından bir sorun teşkil eder mi?

Teşekkürler.


Sayın İlgili,

Danışmanımızın konuya ilişkin görüşü aşağıdadır:

Emniyet Kemerleri mutlaka aracin sasesine somunlu M8 somunlu vida ile baglanmalidir.

ImageImage


Saygılarımızla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

Re: Organizasyon Süreci ile İlgili Sorular ve Öneriler

Postby BİTO » 10 Jul 2015, 15:36

teknomobil wrote:Merhaba

Teknik tasarım raporunda belirtilen kullanılan malzeme listesinin detaylı maliyetini isteniyor. Bu maliyet tablosunda araç içinde kullanılan en ufak vidalar dahil yazılacak mı ? Yoksa araçta kullanılan ana malzemelerin listesini mi yazmalıyız ? Yada İmalat, elektrik ve elektronik için ayrı ayrı maliyet tablosu mu çıkarmamız gerekiyor ?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Tek bir excel tablosunda tüm maliyetleri gösterebilirsiniz. Beklentimiz en azından maliyet oluşturan ana parçaların olması, paylaşılan maliyet kalemleri ayrıntısının daha fazla olması takımın raporunun öne çıkması açısından faydalı olacaktır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Posts: 1219
Joined: 23 Sep 2013, 15:41

PreviousNext

Return to Electromobile - Hydromobile - Autonomous