Rules - 2016

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 28 Oca 2016, 17:14

You can use this topic to ask your questions about Rules.

Kurallar ile ilgili sorularınız için bu başlığı kullanabilirsiniz.

2016 yili yarislariyla birlikte baslik kilitlenmistir. Lutfen sorularinizi Rules - 2017 basligina yonlendiriniz.

Bu sayfadaki yorumlar 2017 yili kurallarinda degisiklik yapilmasi durumunda gecerli degildir.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Hydromobile Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 28 Oca 2016, 17:15

You can use this topic to ask your questions about Rules.

Kurallar ile ilgili sorularınız için bu başlığı kullanabilirsiniz.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

HİDROMOBİL

Mesajgönderen ABDULKADİR İNCİ » 03 Şub 2016, 00:10

2016 HİDROMOBİL YARIŞ KURALLARINDA YER ALAN ARAÇ PARÇALARINDAN OLAN BATARYA İLE İLGİLİ HERHANGİ BİR ALT SINIR VEYA ÜST SINIR VERİLMEMİŞ OLUP, KONUYLA İLGİLİ SERBESTLİĞİN ARACI HİDROMOBİL OLMAKTAN ÇIKARIP YAKIT HÜCRELİ ELEKTROMOBİL KİMLİĞİNE BÜRÜNDÜRECEĞİNDEN KURALLARDA İLGİLİ YERLERİN TEKRAR İNCELENMESİNİ RİCA EDERİM
ABDULKADİR İNCİ
 
Mesajlar: 17
Kayıt: 02 Şub 2016, 12:25

HİDROMOBİL

Mesajgönderen ABDULKADİR İNCİ » 03 Şub 2016, 00:17

2016 HİDROMOBİL YARIŞ KURALLARINDA KAPI BAŞLIĞI ALTINDA '' There shall be at least one door that opens from the top and at least two doors that open from the sides; doors should have minimum dimensions of 50 cm × 80 cm '' CÜMLESİNDE YER ALAN İFADEYE GÖRE ARACIMIZ 1 ÜST 2 YAN OLMAK ÜZERE TOPLAM 3 KAPI BULUNDURMA ZORUNLULUĞUNDA OLUP , DAHA ÖNCE YAPILAN YARIŞLARDAKİ KAPI İLE İLGİLİ İÇERİK BU SENE YAYIMLANAN KURAL İÇERİĞİ İLE ÖRTÜŞMEDİĞİNDEN ; YARIŞMA KURALLARININ İLGİLİ YERLERİNİN TEKRAR İNCELENMESİNİ RİCA EDERİM
ABDULKADİR İNCİ
 
Mesajlar: 17
Kayıt: 02 Şub 2016, 12:25

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen muratkiraz » 03 Şub 2016, 01:10

iyi günler araçda kullanacağımız elektrik motorunun gücü ile ilgili bir kısıtlamamız varmı geçdiğimiz senelerde 3 kWh sınırı vardı bu seneki kurallarda herhangi bir şey yazmıyo acaba 3 kWh sınırlaması bu senede geçerli mi yoksa başka bir sınırlama mı konuldu ?
muratkiraz
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 02 Şub 2016, 15:19

Re: HİDROMOBİL

Mesajgönderen BİTO » 03 Şub 2016, 09:55

ABDULKADİR İNCİ yazdı:2016 HİDROMOBİL YARIŞ KURALLARINDA KAPI BAŞLIĞI ALTINDA '' There shall be at least one door that opens from the top and at least two doors that open from the sides; doors should have minimum dimensions of 50 cm × 80 cm '' CÜMLESİNDE YER ALAN İFADEYE GÖRE ARACIMIZ 1 ÜST 2 YAN OLMAK ÜZERE TOPLAM 3 KAPI BULUNDURMA ZORUNLULUĞUNDA OLUP , DAHA ÖNCE YAPILAN YARIŞLARDAKİ KAPI İLE İLGİLİ İÇERİK BU SENE YAYIMLANAN KURAL İÇERİĞİ İLE ÖRTÜŞMEDİĞİNDEN ; YARIŞMA KURALLARININ İLGİLİ YERLERİNİN TEKRAR İNCELENMESİNİ RİCA EDERİM


Sayın İlgili,

Kurallarda sehven or yerine and ibaresine yer verilmiş. 2 kapının bulunması gerekmektedir. Kurallarda bununla ilgili güncelleme yapılacaktır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 03 Şub 2016, 16:24

muratkiraz yazdı:iyi günler araçda kullanacağımız elektrik motorunun gücü ile ilgili bir kısıtlamamız varmı geçdiğimiz senelerde 3 kWh sınırı vardı bu seneki kurallarda herhangi bir şey yazmıyo acaba 3 kWh sınırlaması bu senede geçerli mi yoksa başka bir sınırlama mı konuldu ?


Sayın İlgili,

Sorunuza danışmanlarımızın verdiği yanıt aşağıdadır:

Motor tipi ve gücü ile ilgili bir sınırlama mevcut değildir.
Ancak bataryadan çekilen akım 100 A ve gerilim 200 V (DC) değerlerini aşarsa, enerji ölçer bu değerlerin aşıldığı süre boyunca tüketilen enerjiyi 2 ile çarpmak suretiyle enerji ölçümü yapacaktır.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: HİDROMOBİL

Mesajgönderen BİTO » 03 Şub 2016, 16:26

ABDULKADİR İNCİ yazdı:2016 HİDROMOBİL YARIŞ KURALLARINDA YER ALAN ARAÇ PARÇALARINDAN OLAN BATARYA İLE İLGİLİ HERHANGİ BİR ALT SINIR VEYA ÜST SINIR VERİLMEMİŞ OLUP, KONUYLA İLGİLİ SERBESTLİĞİN ARACI HİDROMOBİL OLMAKTAN ÇIKARIP YAKIT HÜCRELİ ELEKTROMOBİL KİMLİĞİNE BÜRÜNDÜRECEĞİNDEN KURALLARDA İLGİLİ YERLERİN TEKRAR İNCELENMESİNİ RİCA EDERİM


Sayın İlgili,

Hidromobil yarış kurallarında bataryaya ilişkin herhangi bir alt ya da üst sınır belirtilmemiştir. Ancak sıralamanın belirleneceği formül incelenirse, takımların elektrik enerjisi ile hidrojen enerjisini, sürüş şartlarına göre dengeli ve optimum kullanmaları beklenmektedir. İhtiyaç duyulan enerjinin tamamının ya da büyük kısmının tek bir kaynak türünden sağlanması, ilgili takımı sıralamada geriye düşürecektir. Bu yolla Hidromobil araçlarına hibrit bir karakter kazandırılması amaçlanmaktadır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen ABDULKADİR İNCİ » 03 Şub 2016, 19:45

FİZİKSEL ÖZELLİKLER BÖLÜMÜNDE GEÇEN '' With an approximate length of 1.70 m for driver and passenger weighing 70 kg '' BU CÜMLE İLE KOLTUĞUN İDEAL ÖLÇÜLERİNİ Mİ TANIMLADINIZ , YOKSA BİZİM ARAÇTA DA SÜRÜCÜNÜN 70 KG OLMA ZORUNLULUĞU VAR MI ?
ABDULKADİR İNCİ
 
Mesajlar: 17
Kayıt: 02 Şub 2016, 12:25

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 04 Şub 2016, 12:10

ABDULKADİR İNCİ yazdı:FİZİKSEL ÖZELLİKLER BÖLÜMÜNDE GEÇEN '' With an approximate length of 1.70 m for driver and passenger weighing 70 kg '' BU CÜMLE İLE KOLTUĞUN İDEAL ÖLÇÜLERİNİ Mİ TANIMLADINIZ , YOKSA BİZİM ARAÇTA DA SÜRÜCÜNÜN 70 KG OLMA ZORUNLULUĞU VAR MI ?


Sayın İlgili,

Örnek ölçü olarak verilmiştir. Sürücü ya da yolcuda boy ve ağırlık sınırlaması bulunmamaktadır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen tahirkaya » 04 Şub 2016, 18:56

Merhaba,
Batarya paketinin istediğimiz voltaj ve gerilimde(güçde) kullanabilirmiyiz ? ve ölçüm cihazı aralığı 48-200 V aralığında olduğundan dolayı biz 48 V altında batarya kullanamayacakmıyız? yoksa bunun için alternatif bir çözümünüz varmı?
teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim.
tahirkaya
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 25 Tem 2015, 16:28

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen cosaryucesoy » 08 Şub 2016, 13:04

İyi günler ; tasarımı sürmekte olan aracımız için ;
Başvuru formunda ki aracın uzunluk genişlik ağrılık gibi bilgileri yaklaşık değerleri olabilir mi ? Aracın sürücü ve yolcu koltukları arka arkaya olabilir mi ve kapı koltukların üst kısmından raylı sistemle olabilir mi ? İlginiz için teşekkürler...
cosaryucesoy
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 06 Şub 2016, 12:05

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen kiziltepemre » 08 Şub 2016, 14:02

Merhaba,

Yeni açıklanan kurallar doğrultusunda aklımıza takılan bir kaç konuyu sormak istedik.

1. Batarya için bir enerji kapasite sınırı belirlenmemişken ultrakapasitör için neden limit bulunmaktadır? Kuralda belirtilen 110kJ geçen seneki yarışlar için makul bir değer olmasına rağmen bu seneki araçların dört tekerlekli ve iki kişilik olması göz önünde bulundurulduğunda bu değer düşük kalmaktadır.

2. Ultrakapasitörün değeri yarışa başlamadan önce ve sonra ölçüleceği belirtilmiş. Aradaki fark formüle tam olarak nasıl eklenecektir? Ayrıca yarışa tüm takımlar aynı anda başladığı için ölçümden sonra ekipler beklemek zorunda kalacaktır. Kapasitelerin self-deşarjı göz önüne alındığında bu kural haksızlık oluşturabilir.

3. Hidromobildeki batarya için kullanılacak olan joulemetre çift yönlü müdür? Eğer çift yönlü değilse enerji yönetimi için faydalı frenleme enerjisini kazanamayacağımızdan dezavantaj oluşturacaktır.
Ayrıca hidromobildeki batarya voltajı elektromobile göre çok daha düşük olacaktır. Joulemetre 48V altında hiçbir şekilde ölçüm gerçekleştirmiyor mu ?

4.Puanlamanın hesaplandığı formül ile ilgili biraz daha detaylı açıklama yapılması mümkün müdür? Oradaki "Energy Measuring Device Value" ve "Energy Measuring Value" , "Hydrogen Consumption Value" ve "Hydrogen Consumption" aynı şeyleri mi ifade etmektedir? Birimleri ile ilgili bilgi vermeniz mümkün müdür? Tablodaki örneklerde olduğu gibi Wh ve L olarak mı alınacaktır? Ayrıca Hidrojen tüketiminin 3 ile çarpılmasının sebebi enerji dönüşümlerinden gelen sabit bir oran mıdır ?
kiziltepemre
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 08 Şub 2016, 12:57

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 09 Şub 2016, 21:03

cosaryucesoy yazdı:İyi günler ; tasarımı sürmekte olan aracımız için ;
Başvuru formunda ki aracın uzunluk genişlik ağrılık gibi bilgileri yaklaşık değerleri olabilir mi ? Aracın sürücü ve yolcu koltukları arka arkaya olabilir mi ve kapı koltukların üst kısmından raylı sistemle olabilir mi ? İlginiz için teşekkürler...


Sayın İlgili,

Başvuru formundaki araç özellikleri planlanan değerlere göre doldurılabilir. Gerçekleşen değerler sonrasında Teknik tasarım raporuyla sunulmalıdır.

Sürücü ve yolcu koltuğu arka arkaya olabilir.

Araç kapısı üstten açılabilir. (Sürücünün acil çıkışı için uygun olmalıdır.)

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 09 Şub 2016, 21:15

tahirkaya yazdı:Merhaba,
Batarya paketinin istediğimiz voltaj ve gerilimde(güçde) kullanabilirmiyiz ? ve ölçüm cihazı aralığı 48-200 V aralığında olduğundan dolayı biz 48 V altında batarya kullanamayacakmıyız? yoksa bunun için alternatif bir çözümünüz varmı?
teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim.


Sayin Ilgili,

Danismanlarimizin sorunuza yaniti asagidadir:

Enerjiölçer 48 V değerinden düşük gerilimlerde de enerji ölçümü yapabilmektedir. Takımlar istedikleri akım/gerilim seviyelerinde çalışabilirler, ancak akım 100 A değerini, gerilim ise 200 V (DC) değerini aştığında enerjiölçer, tüketilen enerji değerini 2 ile çarpar.

Enerjiolcerlerin teknik ozellikleri yakinda web sayfasinda ilan edilecektir.


Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 09 Şub 2016, 21:17

kiziltepemre yazdı:Merhaba,

Yeni açıklanan kurallar doğrultusunda aklımıza takılan bir kaç konuyu sormak istedik.

1. Batarya için bir enerji kapasite sınırı belirlenmemişken ultrakapasitör için neden limit bulunmaktadır? Kuralda belirtilen 110kJ geçen seneki yarışlar için makul bir değer olmasına rağmen bu seneki araçların dört tekerlekli ve iki kişilik olması göz önünde bulundurulduğunda bu değer düşük kalmaktadır.

2. Ultrakapasitörün değeri yarışa başlamadan önce ve sonra ölçüleceği belirtilmiş. Aradaki fark formüle tam olarak nasıl eklenecektir? Ayrıca yarışa tüm takımlar aynı anda başladığı için ölçümden sonra ekipler beklemek zorunda kalacaktır. Kapasitelerin self-deşarjı göz önüne alındığında bu kural haksızlık oluşturabilir.

3. Hidromobildeki batarya için kullanılacak olan joulemetre çift yönlü müdür? Eğer çift yönlü değilse enerji yönetimi için faydalı frenleme enerjisini kazanamayacağımızdan dezavantaj oluşturacaktır.
Ayrıca hidromobildeki batarya voltajı elektromobile göre çok daha düşük olacaktır. Joulemetre 48V altında hiçbir şekilde ölçüm gerçekleştirmiyor mu ?

4. Puanlamanın hesaplandığı formül ile ilgili biraz daha detaylı açıklama yapılması mümkün müdür? Oradaki "Energy Measuring Device Value" ve "Energy Measuring Value" , "Hydrogen Consumption Value" ve "Hydrogen Consumption" aynı şeyleri mi ifade etmektedir? Birimleri ile ilgili bilgi vermeniz mümkün müdür? Tablodaki örneklerde olduğu gibi Wh ve L olarak mı alınacaktır? Ayrıca Hidrojen tüketiminin 3 ile çarpılmasının sebebi enerji dönüşümlerinden gelen sabit bir oran mıdır ?


Sayin Ilgili,

Sorulariniza danismanlarimizin verdigi yanit asagidadir:

1. 2016 yarışlarında batarya için bir sınır bulunmamaktadır. Ultrakapasitör kullanımı tamamen opsiyoneldir. Belirtilen sınır ise tamamen elektriksel izolasyon ve güvenlik temellidir.

2. 110 kJ değeri, sürücü sistemde sair amaçlarla (filtre vs.) kullanılan pasif komponentler için söz konusu bir değerdir. Geçtiğimiz yıl Hidromobil yarışlarında sadece akışölçer mevcut olduğu için, ultrakapasitörden tüketilen enerji hidrojen tüketimine dönüştürülüp formüle ekleniyordu. Bu sene Hidromobil yarışlarında hem akışölçer hem de enerjiölçer kullanılacağından, ultrakapasitörden tüketilen enerji doğrudan enerjiölçer tarafından ölçülecektir. Herhangi bir manuel ölçüme gerek yoktur.

3. 2016 yarışlarında çift yönlü enerjiölçer kullanılmasi planlanmaktadir. Enerjiolcerlerin ozellikleri kesinlestiginde websitesinden ilan edilecektir. Bu yolla rejeneratif geri kazanıma olanak sağlanacaktır. Enerjiölçer, 48 V değerinin altında da ölçüm yapabilecektir.

4. "Energy Measuring Device Value" ve "Energy Measuring Value" aynı değeri ifade ediyor.   
Aynı şekilde "Hydrogen Consumption Value" ve "Hydrogen Consumption" da aynı değeri ifade ediyor.
Birimler tabloda belirtildiği gibi Wh ve L olarak alınacak.
Gecmis yarış sonuçlarına bakılarak 3 değerine karar verildi. Yarış öncesi antrenman turlarında elde edilecek sonuçlar ve takımlardan gelen geri bildirimlere göre formülde revize yapılabilir.
Formülün temel amacı iki enerji kaynağından da aynı oranda enerji harcanarak yarışın tamamlanması.
Diger bir ifadeyle 10 turda harcanan enerji (Wh cinsinden) değerinin, 10 turda harcanan hidrojenin (litre cinsinden) değerinden 3 kat fazla olacağını ön görüyoruz. Dengeli enerji tüketen bir takımda formülün ikinci kısmından 0 değeri gelmesini bekliyoruz.


Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen kiziltepemre » 09 Şub 2016, 22:26

BİTO yazdı: 2. 110 kJ değeri, sürücü sistemde sair amaçlarla (filtre vs.) kullanılan pasif komponentler için söz konusu bir değerdir. Geçtiğimiz yıl Hidromobil yarışlarında sadece akışölçer mevcut olduğu için, ultrakapasitörden tüketilen enerji hidrojen tüketimine dönüştürülüp formüle ekleniyordu. Bu sene Hidromobil yarışlarında hem akışölçer hem de enerjiölçer kullanılacağından, ultrakapasitörden tüketilen enerji doğrudan enerjiölçer tarafından ölçülecektir. Herhangi bir manuel ölçüme gerek yoktur.


2. sorumuza verdiğiniz cevapta anlayamadığımız bir nokta bulunmaktadır. Hidromobil kategorisi kurallarında ilgili yerde "The energy difference will be calculated by measuring the supercapacitor voltage before and after the race. This difference shall be added to or subtracted from the total hydrogen consumption by conversion into hydrogen consumption." yazmaktadır. Şayet kuralda belirtilen gibi bir uygulama olmaz; söylediğiniz gibi ultrakapasitörden tüketilen enerji, enerji ölçer ile ölçülür ise batarya ve ultrakapasitör kullanan araçlarda iki adet enerji ölçer mi kullanılacaktır? Eğer tek enerji ölçer olacak ise ultrakapasitörün enerji ölçer ile ölçülmesi için batarya ve ultrakapasitörün aynı baraya bağlanması gerekmektedir. Bu durum pek mantıklı değildir.

Saygılarımızla.
kiziltepemre
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 08 Şub 2016, 12:57

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen furkanbassar » 16 Şub 2016, 00:05

Kuralların Ne zaman Türkçe olarak yayınlancağını açıklamanız gerekmez mi?Çünkü başvuru son günü yaklaşıyor.Biz hala hiç bir kuralı okumuş değiliz.Sadece Türkçe olarak paylaşmanızı bekliyoruz.Kolay Gelsin...
furkanbassar
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 19 Şub 2015, 14:33

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 16 Şub 2016, 13:53

furkanbassar yazdı:Kuralların Ne zaman Türkçe olarak yayınlancağını açıklamanız gerekmez mi?Çünkü başvuru son günü yaklaşıyor.Biz hala hiç bir kuralı okumuş değiliz.Sadece Türkçe olarak paylaşmanızı bekliyoruz.Kolay Gelsin...


Sayın İlgili,

Resmi kurallar İngilizce açıklanmıştır. Türkçe çeviri sadece bu dokümana yardımcı olması amacıyla yayınlanacaktır. İfadelerde karışıklık olması durumunda yine Rules kitapçığı esas alınacağı için bu kitapçıkta yer alan kurallara göre başvuru yapabilirsiniz.

Kuralların birebir çevirisinin yayınlanmasına özen gösterildiğinden bu süre uzayabilir, kesin bir tarih veremiyoruz. Bu nedenle Rules kitapçığı üzerinden çalışmalarınızı başlatmanızı öneririz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2016

Mesajgönderen BİTO » 16 Şub 2016, 13:57

kiziltepemre yazdı:
BİTO yazdı: 2. 110 kJ değeri, sürücü sistemde sair amaçlarla (filtre vs.) kullanılan pasif komponentler için söz konusu bir değerdir. Geçtiğimiz yıl Hidromobil yarışlarında sadece akışölçer mevcut olduğu için, ultrakapasitörden tüketilen enerji hidrojen tüketimine dönüştürülüp formüle ekleniyordu. Bu sene Hidromobil yarışlarında hem akışölçer hem de enerjiölçer kullanılacağından, ultrakapasitörden tüketilen enerji doğrudan enerjiölçer tarafından ölçülecektir. Herhangi bir manuel ölçüme gerek yoktur.


2. sorumuza verdiğiniz cevapta anlayamadığımız bir nokta bulunmaktadır. Hidromobil kategorisi kurallarında ilgili yerde "The energy difference will be calculated by measuring the supercapacitor voltage before and after the race. This difference shall be added to or subtracted from the total hydrogen consumption by conversion into hydrogen consumption." yazmaktadır. Şayet kuralda belirtilen gibi bir uygulama olmaz; söylediğiniz gibi ultrakapasitörden tüketilen enerji, enerji ölçer ile ölçülür ise batarya ve ultrakapasitör kullanan araçlarda iki adet enerji ölçer mi kullanılacaktır? Eğer tek enerji ölçer olacak ise ultrakapasitörün enerji ölçer ile ölçülmesi için batarya ve ultrakapasitörün aynı baraya bağlanması gerekmektedir. Bu durum pek mantıklı değildir.

Saygılarımızla.


Sayın İlgili,

Bu soruyu ilgilendiren konular önümüzdeki DDK toplantısında görüşülerek karara bağlanacaktır. Sonrasında forum üzerinden bilgilendirme yapılacaktır.

İlginize teşekkürler,
Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Sonraki

Dön Electromobile - Hydromobile - Autonomous