Rules - 2018

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 25 Haz 2018, 13:52

mkiltar yazdı:Merhaba

Kural kitacığın'ın 6.5 batarya bölümünde 'sadece Lityum temelli
bataryaların kullanılmasına izin verilecektir.' denmektedir.Biz Fuel cell'in başlangıcını ve aksesuarlar için jel akü kullanmaktayız.Kullanmaya devam edebilir miyiz? yoksa lityum temelli akü mü kullanmalıyız.

İyi çalışmalar.


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

"Enerji cezası alacak şekilde yardımcı besleme için jel akü veya lityüm akü kullanabilirsiniz."

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen melihdal » 29 Haz 2018, 09:45

Merhaba,

4 tekerlekli bir araç tasarlıyoruz. Ön 2 tekerleğin freni hidroliktir ve arkadaki tekerlekler BLDC hub motordur. Üzerlerinde kampana fren vardır.
Aracımız şimdiki haliyle test eğiminde durabilmektedir.
Ceza listesinde ve kurallarda özellikle belirtilmediği için burda soruyorum.

Gerekli eğimde ve gerekli sürede durabildiği sürece, yalnız 2 ön tekerlekte hidrolik fren olması uygun mudur?

Teşekkür ederim
melihdal
 
Mesajlar: 8
Kayıt: 21 Şub 2018, 21:32

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2018, 11:33

melihdal yazdı:Merhaba,

4 tekerlekli bir araç tasarlıyoruz. Ön 2 tekerleğin freni hidroliktir ve arkadaki tekerlekler BLDC hub motordur. Üzerlerinde kampana fren vardır.
Aracımız şimdiki haliyle test eğiminde durabilmektedir.
Ceza listesinde ve kurallarda özellikle belirtilmediği için burda soruyorum.

Gerekli eğimde ve gerekli sürede durabildiği sürece, yalnız 2 ön tekerlekte hidrolik fren olması uygun mudur?

Teşekkür ederim


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Ön 2 tekerlek için hidrolik fren kullanılması uygundur. Ancak kural 9.4'te belirtilen detaya dikkat etmeniz gerekmektedir;

Tek pedal ile harekete geçirilen iki devreli hidrolik fren sistemi zorunludur. Aynı pedal, tüm frenleri harekete geçirmelidir. Bir devrede arıza olması halinde diğer devre tek dingil üzerinde etkili olmalıdır.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen hbucak » 29 Haz 2018, 12:43

Sayın ilgili,

Merhaba, elektromobil kategorisi için bu sene yarışlara katılacağız. Aklımıza takılan sorulardan birisi: 50*80 cm lik çerçevenin tam olarak nereden geçmesi gerektiği. Aracın kabuktan yapılmış kapısını sorunsuz geçtikten sonra bir kaç cm sonra rollbara, aracın koltuğuna, dashboard a vb yerlere takılırsa sorun yaratır mı?
hbucak
 
Mesajlar: 14
Kayıt: 01 Ara 2014, 11:56

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen zafersatar » 29 Haz 2018, 12:58

Merhaba bir kaç soru sormak istiyorum;
1- Araç içerisinde kullanmamızı istediğiniz ısıl çift yerine, dijital sıcaklık sensörü kullanmamızın bir mahzuru var mı ?
2- Kabin içerisinde kullanmamızı istediğiniz hidrojen sensörünü, aracın arka kısmına, hidrojen tüplerinin ve bağlantılarının bulunduğu kısma yerleştirmemiz bir sorun oluşturur mu ?
3- Bataryaları soğutmak için kullandığımız fanların, sıcaklık arttığında otomatik çalışması yerine sürekli çalışması bir problem oluşturur mu ?

Vereceğiniz cevaplar için şimdiden teşekkür ederim.
zafersatar
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 29 Haz 2018, 09:49

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2018, 13:46

hbucak yazdı:Sayın ilgili,

Merhaba, elektromobil kategorisi için bu sene yarışlara katılacağız. Aklımıza takılan sorulardan birisi: 50*80 cm lik çerçevenin tam olarak nereden geçmesi gerektiği. Aracın kabuktan yapılmış kapısını sorunsuz geçtikten sonra bir kaç cm sonra rollbara, aracın koltuğuna, dashboard a vb yerlere takılırsa sorun yaratır mı?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

50x80 cmlik çerçeve kapı açıklığından rollbar veya başka birşeye takılmadan geçebilmeli.
Sürücünün araca sorunsuz girip çıkabildiği durumlarda DDK tarafından çerçeve kontrolü yapılmayabilmektedir.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2018, 14:14

zafersatar yazdı:Merhaba bir kaç soru sormak istiyorum;
1- Araç içerisinde kullanmamızı istediğiniz ısıl çift yerine, dijital sıcaklık sensörü kullanmamızın bir mahzuru var mı ?
2- Kabin içerisinde kullanmamızı istediğiniz hidrojen sensörünü, aracın arka kısmına, hidrojen tüplerinin ve bağlantılarının bulunduğu kısma yerleştirmemiz bir sorun oluşturur mu ?
3- Bataryaları soğutmak için kullandığımız fanların, sıcaklık arttığında otomatik çalışması yerine sürekli çalışması bir problem oluşturur mu ?

Vereceğiniz cevaplar için şimdiden teşekkür ederim.


Merhaba,

DDK'nın sorularınıza yanıtı aşağıdadır:

1. Kullanılabilir ancak sıcaklığı ölçtüğü yer önemlidir. Metal hidrür tankın dış yüzeyine yapıştırılmış olması gerekmektedir.
2. Hidrojen sensörünün olması gereken yer H2 tüpünün ve bağlantıların olduğu yerdir.
3. Problem oluşturmaz sadece fazla enerji tüketmiş olur. Batarya sıcaklığı belli bir set değere geldiğinde (örneğin 55-60 oC) buzzer’ın çalıştığını göstermeniz gerektiğini hatırlatmak isteriz.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen Bzturk » 02 Tem 2018, 11:08

Pil paketlememizde delrin pom delrin adlı mazlemeyi kullanmak istiyoruz. Özellikleri

a) Isı Özellikleri

1-)Ergime Noktası : 175 °C
2-)Akma Noktası : 182 °C
3-)Isı Geçirgenliği : 5,5 x 104 Cal/cm2 °C
4-) Isı genleşme kat sayısı : 1 x 10 4C
5-)Özgül Isısı : 0,35 Cal/ gram / °C

b) Fiziki Özellikleri
1-)Özgül ağırlığı : 1,42 gram / cm 3
2-)Rockwell Sertliği : M94, R 120 ( ASTM No.D 785)
3-)Sürtünme katsayısı : 0,1 - 0,3(23 °C - 121 °C)(Basınca ve hıza bağlı)

c) Elektriki Özellikler
1-) diaelektrik Sabitesi : 3,7 (50 % izafi Rutubet)(23°C, 102 , 106, CPS)

d) Kendiliğinden Yanma Noktası : 375°

e) Yanma Noktası : 375°
3-)Isı Geçirgenliği : 5,5 x 104 Cal/cm2 °C
4-) Isı genleşme kat sayısı : 1 x 10 4C
5-)Özgül Isısı : 0,35 Cal/ gram / °C

b) Fiziki Özellikleri
1-)Özgül ağırlığı : 1,42 gram / cm 3
2-)Rockwell Sertliği : M94, R 120 ( ASTM No.D 785)
3-)Sürtünme katsayısı : 0,1 - 0,3(23 °C - 121 °C)(Basınca ve hıza bağlı)

c) Elektriki Özellikler
1-) diaelektrik Sabitesi : 3,7 (50 % izafi Rutubet)(23°C, 102 , 106, CPS)

d) Kendiliğinden Yanma Noktası : 375°

e) Yanma Noktası : 375°

Kullanmakta bir sıkıntı olur mu? Teşekkürler
Bzturk
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 01 Tem 2018, 00:51

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 02 Tem 2018, 15:57

Bzturk yazdı:Pil paketlememizde delrin pom delrin adlı mazlemeyi kullanmak istiyoruz. Özellikleri

a) Isı Özellikleri

1-)Ergime Noktası : 175 °C
2-)Akma Noktası : 182 °C
3-)Isı Geçirgenliği : 5,5 x 104 Cal/cm2 °C
4-) Isı genleşme kat sayısı : 1 x 10 4C
5-)Özgül Isısı : 0,35 Cal/ gram / °C

b) Fiziki Özellikleri
1-)Özgül ağırlığı : 1,42 gram / cm 3
2-)Rockwell Sertliği : M94, R 120 ( ASTM No.D 785)
3-)Sürtünme katsayısı : 0,1 - 0,3(23 °C - 121 °C)(Basınca ve hıza bağlı)

c) Elektriki Özellikler
1-) diaelektrik Sabitesi : 3,7 (50 % izafi Rutubet)(23°C, 102 , 106, CPS)

d) Kendiliğinden Yanma Noktası : 375°

e) Yanma Noktası : 375°
3-)Isı Geçirgenliği : 5,5 x 104 Cal/cm2 °C
4-) Isı genleşme kat sayısı : 1 x 10 4C
5-)Özgül Isısı : 0,35 Cal/ gram / °C

b) Fiziki Özellikleri
1-)Özgül ağırlığı : 1,42 gram / cm 3
2-)Rockwell Sertliği : M94, R 120 ( ASTM No.D 785)
3-)Sürtünme katsayısı : 0,1 - 0,3(23 °C - 121 °C)(Basınca ve hıza bağlı)

c) Elektriki Özellikler
1-) diaelektrik Sabitesi : 3,7 (50 % izafi Rutubet)(23°C, 102 , 106, CPS)

d) Kendiliğinden Yanma Noktası : 375°

e) Yanma Noktası : 375°

Kullanmakta bir sıkıntı olur mu? Teşekkürler


Merhaba,

Sorunuza DDK'nın yanıtı aşağıdadır.

Göndermiş olduğunuz malzeme, özellikleri bakımından batarya paketi için kullanılabilir.

Ancak "çakmak ile yanmazlık testi" yapmanız da önerilir. Alev alıyor ya da çok kısa sürede form değiştiriyor ise kullanamazsınız. DDK olarak biz de sahada zaman zaman bu şekilde kontrol yapıyoruz. Kağıt üzerinde yazan bilgiler ile uygulamada farklılıklar olabiliyor (katkı malzemeleri vb. nedeniyle).


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen melihdal » 02 Tem 2018, 17:04

BİTO yazdı:
melihdal yazdı:Merhaba,

4 tekerlekli bir araç tasarlıyoruz. Ön 2 tekerleğin freni hidroliktir ve arkadaki tekerlekler BLDC hub motordur. Üzerlerinde kampana fren vardır.
Aracımız şimdiki haliyle test eğiminde durabilmektedir.
Ceza listesinde ve kurallarda özellikle belirtilmediği için burda soruyorum.

Gerekli eğimde ve gerekli sürede durabildiği sürece, yalnız 2 ön tekerlekte hidrolik fren olması uygun mudur?

Teşekkür ederim


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Ön 2 tekerlek için hidrolik fren kullanılması uygundur. Ancak kural 9.4'te belirtilen detaya dikkat etmeniz gerekmektedir;

Tek pedal ile harekete geçirilen iki devreli hidrolik fren sistemi zorunludur. Aynı pedal, tüm frenleri harekete geçirmelidir. Bir devrede arıza olması halinde diğer devre tek dingil üzerinde etkili olmalıdır.


İyi çalışmalar.



Merhaba,
Sorumuza net bir yanıt alamadık. "Yalnızca" iki tekerlekte hidrolik güçlü fren var ve teknik kontrollerin istediği şartları sağlıyorsa, arka tekerlekleri tel içe çekilen kampana fren yapmak veya arka tekerleklere hiç fren yapmamak uygun mudur?
Teşekkürler
melihdal
 
Mesajlar: 8
Kayıt: 21 Şub 2018, 21:32

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen Bzturk » 02 Tem 2018, 22:07

Kurallarda "6.5.1. Batarya Yönetim Sistemi (BYS)" başlığı altında

"b) Sıcaklık göstergesi bir uyarı flaşörüne elektriksel olarak bağlanmalıdır. Batarya
sıcaklığı kritik sıcaklık değerine ulaştığında flaşör sesli uyarı vermelidir. Sesli
uyarı 80 dB olarak 2 m mesafeden duyulacak şekilde olmalıdır. Ayrıca,
batarya grubunun sistemle elektriksel bağlantısı otomatik bir koruma sistemi
tarafından kesilmelidir.
"

Batarya grubunun sistemle bağlantısının kesilmesinden kastedilen sistem bağlantıları nelerdir? Sıcaklığın kritik seviyelere ulaşmasıyla motor sürücüsü, far, korna vb. bağlantıların batarya grubundan bağlantısını kesip; sıcaklık ölçümünü gerçekleştirerek flaşörü devreye sokan ve flaşöre güç veren sistemin bağlantısını kesmemekte bir sakınca var mıdır? Teşekkürler
Bzturk
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 01 Tem 2018, 00:51

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 03 Tem 2018, 10:02

melihdal yazdı:
BİTO yazdı:
melihdal yazdı:Merhaba,

4 tekerlekli bir araç tasarlıyoruz. Ön 2 tekerleğin freni hidroliktir ve arkadaki tekerlekler BLDC hub motordur. Üzerlerinde kampana fren vardır.
Aracımız şimdiki haliyle test eğiminde durabilmektedir.
Ceza listesinde ve kurallarda özellikle belirtilmediği için burda soruyorum.

Gerekli eğimde ve gerekli sürede durabildiği sürece, yalnız 2 ön tekerlekte hidrolik fren olması uygun mudur?

Teşekkür ederim


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Ön 2 tekerlek için hidrolik fren kullanılması uygundur. Ancak kural 9.4'te belirtilen detaya dikkat etmeniz gerekmektedir;

Tek pedal ile harekete geçirilen iki devreli hidrolik fren sistemi zorunludur. Aynı pedal, tüm frenleri harekete geçirmelidir. Bir devrede arıza olması halinde diğer devre tek dingil üzerinde etkili olmalıdır.


İyi çalışmalar.



Merhaba,
Sorumuza net bir yanıt alamadık. "Yalnızca" iki tekerlekte hidrolik güçlü fren var ve teknik kontrollerin istediği şartları sağlıyorsa, arka tekerlekleri tel içe çekilen kampana fren yapmak veya arka tekerleklere hiç fren yapmamak uygun mudur?
Teşekkürler


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Sadece ön 2 tekerlek için hidrolik fren kullanılması uygundur. Arka tekerde fren yapmayabilirler.

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 03 Tem 2018, 13:50

Bzturk yazdı:Kurallarda "6.5.1. Batarya Yönetim Sistemi (BYS)" başlığı altında

"b) Sıcaklık göstergesi bir uyarı flaşörüne elektriksel olarak bağlanmalıdır. Batarya
sıcaklığı kritik sıcaklık değerine ulaştığında flaşör sesli uyarı vermelidir. Sesli
uyarı 80 dB olarak 2 m mesafeden duyulacak şekilde olmalıdır. Ayrıca,
batarya grubunun sistemle elektriksel bağlantısı otomatik bir koruma sistemi
tarafından kesilmelidir.
"

Batarya grubunun sistemle bağlantısının kesilmesinden kastedilen sistem bağlantıları nelerdir? Sıcaklığın kritik seviyelere ulaşmasıyla motor sürücüsü, far, korna vb. bağlantıların batarya grubundan bağlantısını kesip; sıcaklık ölçümünü gerçekleştirerek flaşörü devreye sokan ve flaşöre güç veren sistemin bağlantısını kesmemekte bir sakınca var mıdır? Teşekkürler


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Batarya grubunun bağlantısı kesilmesi gereken sistemden kasıt, güç sistemleridir. Motor sürücü sistemleri ile bağlantı kesilmeli ve aracın hareketini sağlayan sistem enerji almadığı için duracak şekilde olmalıdır.

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen hbucak » 03 Tem 2018, 23:03

Merhaba,

Resim

1) Araç devrildiğinde veya yan yattığında tahliyeye izin verecek kapı kullanımı şartı var. Buna göre resimdeki gibi sadece üstten kapaklı (kapılı) tasarımların yarışmasının mümkün olmadığını mı anlıyoruz?

2) Kitapçıkta geçen "...üstten açılan ve aracın sağ ve sol tarafından tahliyeye izin veren en az bir kapı..." ifadesinde anlatılmak isteneni biraz açıklar mısınız?

Teşekkür ederim.
hbucak
 
Mesajlar: 14
Kayıt: 01 Ara 2014, 11:56

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen aytenbinay » 04 Tem 2018, 10:50

Merhaba, gelişme raporu teslim tarihinden sonra gerçekleşen takım üyesi değişiklikleriyle ilgili nasıl bir yol izlemeliyiz?
aytenbinay
 
Mesajlar: 9
Kayıt: 01 Mar 2018, 12:22

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen aytenbinay » 04 Tem 2018, 11:57

Merhaba,
Etkinlik kitapçığında araç kontrol ünitesiyle ilgili
g) Araç üzerindeki verilerin (hız, sıcaklık, batarya gerilimi vb.) toplanması ve RF veya GSM modülü ile izleme merkezine aktarılmasıdır. Hız, sıcaklık, batarya gerilimi vb. bilgilerin izleme merkezine aktarılması ve burada log kayıtlarının tutulması işlemidir.
Takımlar g maddesinde belirtilen verilerin izleme merkezine aktarılmasını gerçekleştirmek zorundadır. Bu sistem için hazır veya takım tarafından hazırlanan mikro-denetleyici kartlar kullanılabilir ancak kişisel bilgisayar, laptop ve diğer mobil cihazlar kullanılamaz

kuralda RF veya GSM modülü kullanılması zorunlu mu? Bunun yerine wifi veya Xbee modülü kullanılabilir mi?
aytenbinay
 
Mesajlar: 9
Kayıt: 01 Mar 2018, 12:22

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 05 Tem 2018, 16:27

aytenbinay yazdı:Merhaba, gelişme raporu teslim tarihinden sonra gerçekleşen takım üyesi değişiklikleriyle ilgili nasıl bir yol izlemeliyiz?


Merhaba,

Takım kaptanı ve sürücülerle ilgili bir değişiklik yoksa tarafımıza bilgi verilmesi beklenmemektedir. Takım üyesi değişiklikleri akademik danışmanın uygun gördüğü şekilde yapılabilir.

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen aytenbinay » 05 Tem 2018, 16:39

Merhaba, önü arkasından daha geniş olan bir araç tasarladık. Teknik kontrollerde genişlik olarak belirlenecek kısım nasıl belirlenecek?
aytenbinay
 
Mesajlar: 9
Kayıt: 01 Mar 2018, 12:22

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 06 Tem 2018, 09:29

hbucak yazdı:Merhaba,

Resim

1) Araç devrildiğinde veya yan yattığında tahliyeye izin verecek kapı kullanımı şartı var. Buna göre resimdeki gibi sadece üstten kapaklı (kapılı) tasarımların yarışmasının mümkün olmadığını mı anlıyoruz?

2) Kitapçıkta geçen "...üstten açılan ve aracın sağ ve sol tarafından tahliyeye izin veren en az bir kapı..." ifadesinde anlatılmak isteneni biraz açıklar mısınız?

Teşekkür ederim.


Merhaba,

Sorunuza DDK'nın yanıtı aşağıdadır:

Aracın ters dönmesi durumunda sürücü aracın camlarının bulunduğu kısımdan çıkabiliyor ise tasarım kabul ediliyor. Bu tip araçlarda takım yan camlar takılı olmadan yarışa alınıyor, önceki yıllarda 2 takım bu şekilde yarıştı.

Ek olarak;
Fotoğrafı gönderilen araç tek kişilik gözüküyor, daha önceki yıllarda kullanılan araç sıkıştırarak 2 kişilik yapılıyorsa uygun olmayabilir. Bu şekilde zorlama bir tasarım teknik kontrolleri geçemeyebilir ve etiket alamayabilir.

Kabuk tam gözükmediği için net yorum yapamıyoruz ancak üstteki camın kesilip menteşe kullanılarak kapı yapılması sonucu oluşacak mekanizmanın kurallara uygun olmayacağını düşünüyoruz.

Ayrıca kullanılan koltuğun FIA onaylı olmadığı görülüyor.

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules - 2018

Mesajgönderen BİTO » 06 Tem 2018, 09:31

aytenbinay yazdı:Merhaba,
Etkinlik kitapçığında araç kontrol ünitesiyle ilgili
g) Araç üzerindeki verilerin (hız, sıcaklık, batarya gerilimi vb.) toplanması ve RF veya GSM modülü ile izleme merkezine aktarılmasıdır. Hız, sıcaklık, batarya gerilimi vb. bilgilerin izleme merkezine aktarılması ve burada log kayıtlarının tutulması işlemidir.
Takımlar g maddesinde belirtilen verilerin izleme merkezine aktarılmasını gerçekleştirmek zorundadır. Bu sistem için hazır veya takım tarafından hazırlanan mikro-denetleyici kartlar kullanılabilir ancak kişisel bilgisayar, laptop ve diğer mobil cihazlar kullanılamaz

kuralda RF veya GSM modülü kullanılması zorunlu mu? Bunun yerine wifi veya Xbee modülü kullanılabilir mi?


Merhaba,

Sorunuza DDK'nın yanıtı aşağıdadır:

Xbee ve wifi modüller de freakans bantları belirli birer RF cihazı oldukları için kurallara göre kullanılmalarında herhangi bir sakınca görünmüyor.
Fakat burada asıl hesaba katılması gereken, bu bantlar ortak kullanımda olduklarında, çevredeki diğer cihazlardan etkileneceği ve uzun mesafeli sağlıklı bir haberleşme gerçekleşmeyebileceğidir.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

ÖncekiSonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron