Teknik Kurallar - 2014

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Hidromobil Teknik Kurallar - 2014

Mesajgönderen BİTO » 07 Eki 2013, 11:17

Bu başlık altında yanıtlanan sorular 2014 yılı Teknik Kuralları ile ilgilidir.
Konuyla ilgili 2015 yılı Teknik Kurallarında değişiklik yapılması durumunda verilen yanıtlar geçerli değildir.
BİTO
 

Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 07 Eki 2013, 11:18

Hidromobil yarışları hakkında diğer soru ve önerilerinizi buradan iletebilirsiniz.
BİTO
 

Teknik Kurallar - 2014

Mesajgönderen BİTO » 20 Ara 2013, 18:07

Bu başlık altında yanıtlanan sorular 2014 yılı Teknik Kuralları ile ilgilidir.
Konuyla ilgili 2015 yılı Teknik Kurallarında değişiklik yapılması durumunda verilen yanıtlar geçerli değildir.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Teknik Kurallar - 2014

Mesajgönderen BİTO » 24 Ara 2013, 10:58

Elektromobil - Batarya Elektrik Enerjili Araç Yarışları'nda uygulanan teknik kurallar hakkında sorularınızı buradan iletebilirsiniz.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Taslak Teknik Kurallar

Mesajgönderen muhcad » 24 Ara 2013, 19:22

Merhaba
Elektronik Diferansiyel Uygulaması hakkinda detaylı dokümana nerden ulaşabiliriz acaba ? örnek uygulamaları mevcut mu ?
muhcad
 
Mesajlar: 10
Kayıt: 24 Ara 2013, 11:46

Re: Taslak Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 25 Ara 2013, 12:31

muhcad yazdı:Merhaba
Elektronik Diferansiyel Uygulaması hakkinda detaylı dokümana nerden ulaşabiliriz acaba ? örnek uygulamaları mevcut mu ?


Sayın İlgili,

Sorunuza Danışma ve Değerlendirme Kurulu'nun yanıtı aşağıda verilmiştir:

Dört tekerli bir araçta tahrik uygulanan tekerlerde (ön veya arkada), dönüş esnasında savrulma olmaması için diferansiyel gereksinimi doğmaktadır. Tek motor kullanıp mekanik diferansiyel (içten yanmalı taşıtlardaki gibi) ile çözüm olabileceği gibi, her bir tekere akuple edilmiş iki motor kullanarak elektronik olarak da çözüm üretilebilir.

Yarışma kurallarında elektronik diferansiyel zorunluluğu yok, elektronik diferansiyel uygulamasını takımların kendisi geliştirmiş ise yerlilik şartı için ve tasarım başvurusu için değerlendirilebilir.

Linkte elektronik diferansiyel ile ilgili bir belge mevcut. Belgedeki referanslarda daha detaylı bilgiye ulaşılabilir.


https://www.dropbox.com/s/09b5nnv0awqmp ... 20Diff.pdf

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

2014 yılı Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 27 Ara 2013, 17:24

Batarya Elektrik Enerjili Araç Yarışları - Elektromobil 2014 yılı teknik kurallarına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

http://www.tubitak.gov.tr/sites/default ... rallar.pdf

Teknik kurallarla ilgili soru ve görüşlerinizi bu sayfadan iletebilirsiniz. Sorularınız Danışma ve Değerlendirme Kurulu'na iletilerek yine buradan yanıtlanacaktır.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 27 Ara 2013, 17:28

Hidrojen Enerjili Araç Yarışları - Hidromobil 2014 yılı teknik kurallarına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

http://www.tubitak.gov.tr/sites/default ... rallar.pdf

Teknik kurallarla ilgili soru ve görüşlerinizi bu sayfadan iletebilirsiniz. Sorularınız Danışma ve Değerlendirme Kurulu'na iletilerek yine buradan yanıtlanacaktır.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen Ömer » 29 Ara 2013, 19:31

Merhaba,

Enerji Yönetim Sistemi (EMS) hakkında herhangi bir açıklama yapılmamış, bu konuyla ilgili detaylı bilgi verebilir misiniz? Ayrıca bu parçanın zorunlu parça olup olmadığı hakkında bilgi verirseniz sevinirim.
Ömer
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 24 Ara 2013, 21:26

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen Ömer » 29 Ara 2013, 19:36

Merhaba,

Elektromobil kategorisi yeni bir kategori olduğu için bu kategoriye katılacak olan takımlara ne kadar maddi yardım yapılacağı hakkında bilgi verebilir misiniz?
Ömer
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 24 Ara 2013, 21:26

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 30 Ara 2013, 10:23

Ömer yazdı:Merhaba,

Elektromobil kategorisi yeni bir kategori olduğu için bu kategoriye katılacak olan takımlara ne kadar maddi yardım yapılacağı hakkında bilgi verebilir misiniz?


Sayın İlgili,

Elektromobil kategorisine başvuran takımlara diğer kategorilerden daha fazla hazırlık desteği verilmesi planlanmaktadır. Resmi başvurularla birlikte ilan edilecektir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 30 Ara 2013, 12:11

Ömer yazdı:Merhaba,

Enerji Yönetim Sistemi (EMS) hakkında herhangi bir açıklama yapılmamış, bu konuyla ilgili detaylı bilgi verebilir misiniz? Ayrıca bu parçanın zorunlu parça olup olmadığı hakkında bilgi verirseniz sevinirim.


Sayın İlgili,

Danışma ve Değerlendirme Kurulu'nun sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir;

Enerji yönetimi tek başına donanıma bağlı bir çözüm değildir. EMS, sistemde hibrit bir yapı (PV-Bat; FV-U Cap veya Bat-U Cap vb) olması durumunda daha çok önem arz etmekte. EMS için takım ya da ekip kendi algoritmasını, yazılımını (ya da donanımını) geliştirecektir. Bu yönüyle EMS zorunlu değildir, uygulanması durumunda verimliliği arttırmaktadır.

EMS için örnek çalışma olarak aşağıdaki yayınlar internetten indirilip (referansları ile) incelenebilir.

- B. Vural, A. R. Boynuegri, I. Nakir, O. Erdinc, A Balıkci., M. Uzunoglu, H. Gorgun, and S. Dusmez, Fuel-cell and ultra-capacitor hybridization: A prototype test bench based analysis of different energy management strategies for vehicular applicaions, International Journal of Hydrogen Energy, Vol. 35, Issue 20, pp. 11161-111, (2010)

- E. Ugur, S. Dusmez, B. Vural, M. Uzunoglu, Implementation of a reliable load sharing strategy between battery and ultra-capacitor on a prototype electric vehicle, Transportation Electrification Conference and Expo (ITEC), pp. 1-4, (2012)

- B. Vural, M. Uzunoglu, S. Duzmez, E. Ugur, O. Erdinc, Small scale test bench based performance analysis of a fuel cell/ultra-capacitor hybrid vehicular power system with an improved power conditioning unit, International Conference on Sustainable Energy Technologies (ICSET), (2010)

- B. Vural, S. Duzmez, and M. Uzunoglu, An improved power conditioning unit for energy storage systems in hybrid electrical vehicles, 5th International Agean Energy Symposium and Exhibition, (2010)


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen Ömer » 30 Ara 2013, 17:53

Cevabınız için teşekkürler,

Ayrıca şu konuda bir eleştirim olacak dikkate alırsanız sevinirim. Yarışlar Kocaelinde gerçekleşiyor ve buraya yakın olan iller ile uzak olan illerin ulaşım masrafları arasında çok büyük bir fark oluşuyor. Buna rağmen Tübitak her takıma eşit miktarda yardımda bulunuyor.Bu konuda adaletsizliğin olduğunu düşünüyorum.
Ömer
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 24 Ara 2013, 21:26

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen ALİ OSMAN DEMİRAY » 27 Oca 2014, 16:54

İyi günler. Hitit Üniversitesi Pithana Hidromobil takımdan Ali Osman DEMİRAY. Aklımıza takılan birkaç soru vardır. Bu konuda bizleri bilgilendirirseniz çok sevinirim.Sorularımız ektedir. Şimdiden teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim.
SORULAR

1-Aracın dışına taşmamak koşuluyla tekerleklerin jant boylarıyla ve yapıldıkları malzeme serbesttir diye bir kural vardır.Bu kuralda araç tekerlekleri aracın kabuğunun iç tarafında mı olacaktır ?
2-Aynı dingil üzerinde yer alan iki tekerlek arasında içten içe ölçülen mesafe en az araç genişliğinin yarısı kadar olacaktır demişsiniz. Burada araç genişliğinden kastınız aracın uzunluğu mu yoksa aracın eni midir?
3-Fren ve gaz pedallarını ele alabilir miyiz? Yoksa ayakta mı istiyorsunuz.
4-Yarışa başvuru hangi tarihte olacak?
5-Teknik tasarım dosyasını nereden edine biliriz?
6-Arka rolbar kasklı halde oturan pilotun kask seviyesinin en az 7cm yukarısında başlıyor demişsiniz bu kuralın biraz altında da arka rolbar kasklı halde oturan pilotun kask seviyesinin en az 5 cm yukarısında başlıyor diye yazılmış. Bu konuda hangisi uygulanacak.
7-Çift katlı şase çift katlı olmak zorunda mı yoksa tek katlı yapabilir miyiz?
ALİ OSMAN DEMİRAY
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 27 Ara 2013, 21:22

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 27 Oca 2014, 18:58

ALİ OSMAN DEMİRAY yazdı:İyi günler. Hitit Üniversitesi Pithana Hidromobil takımdan Ali Osman DEMİRAY. Aklımıza takılan birkaç soru vardır. Bu konuda bizleri bilgilendirirseniz çok sevinirim.Sorularımız ektedir. Şimdiden teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim.
SORULAR

1-Aracın dışına taşmamak koşuluyla tekerleklerin jant boylarıyla ve yapıldıkları malzeme serbesttir diye bir kural vardır.Bu kuralda araç tekerlekleri aracın kabuğunun iç tarafında mı olacaktır ?
2-Aynı dingil üzerinde yer alan iki tekerlek arasında içten içe ölçülen mesafe en az araç genişliğinin yarısı kadar olacaktır demişsiniz. Burada araç genişliğinden kastınız aracın uzunluğu mu yoksa aracın eni midir?
3-Fren ve gaz pedallarını ele alabilir miyiz? Yoksa ayakta mı istiyorsunuz.
4-Yarışa başvuru hangi tarihte olacak?
5-Teknik tasarım dosyasını nereden edine biliriz?
6-Arka rolbar kasklı halde oturan pilotun kask seviyesinin en az 7cm yukarısında başlıyor demişsiniz bu kuralın biraz altında da arka rolbar kasklı halde oturan pilotun kask seviyesinin en az 5 cm yukarısında başlıyor diye yazılmış. Bu konuda hangisi uygulanacak.
7-Çift katlı şase çift katlı olmak zorunda mı yoksa tek katlı yapabilir miyiz?


Sayın İlgili,

Sorularınıza Danışma ve Değerlendirme Kurulu'nun yanıtı aşağıda yer almaktadır:

1- Evet, kuş bakışı araca bakıldığında tekerleklerin gözükmemesi gerekmektedir.
2- Aracın eni kastedilmektedir.
3- Gaz pedalı el ile ayarlanabilir. Fren için pedal zorunludur, kurallarda belirtilmekte. Hidrolik devre istendiği için elektronik olarak kontrol etmek zor olacaktır.
Kural; "Bir pedalla harekete geçirilen iki devreli hidrolik fren sistemi zorunludur. Aynı pedal, her iki dingildeki frenleri harekete geçirmelidir. Bir devrede arıza olması halinde diğer devre tek dingil üzerinde etkili olmalıdır."
4- Yarış başvuruları önümüzdeki günlerde web sitesinde ilan edilecektir.
5- Teknik tasarım dosyasının formatı web sitesinde ilan edilecektir.
6- Kural güncellendi, önceki senelerde 7cm’di, artık 5cm yeterli. Kural dosyası düzeltilirken gözden kaçmış. Hidromobil kuralında sadece bu hata var. Dikkatiniz için teşekkürler. Kask rollbarı’ın en az 5c m aşağısında olmak zorundadır.
7- Çift katlı şaseyle ilgili sorunuzu hangi sayfadaki kurala bağlı olarak sorduğunuzu açıklayabilirseniz daha iyi yardımcı oluruz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen ALİ OSMAN DEMİRAY » 11 Şub 2014, 01:42

İyi günler. Öncelikle sorularımızı yanıtladığınız için teşekkür ederiz. Bir önceki sorularımda çift katlı şase ile ilgili sorduğum soru biraz anlaşılmamıştı. Aşağıdaki çizimlerden ikisinde olabilir mi ? Diğer bir sorumda batarya yönetim sistemi ( BSM) hakkında detaylı bir bilgi verebilirseniz seviniriz. İlginizden dolayı teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.

http://i.hizliresim.com/KPlLRO.jpg ( ŞEKİL 1 )

http://i.hizliresim.com/KgO3NO.jpg (ŞEKİL 2)
ALİ OSMAN DEMİRAY
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 27 Ara 2013, 21:22

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 11 Şub 2014, 10:54

ALİ OSMAN DEMİRAY yazdı:İyi günler. Öncelikle sorularımızı yanıtladığınız için teşekkür ederiz. Bir önceki sorularımda çift katlı şase ile ilgili sorduğum soru biraz anlaşılmamıştı. Aşağıdaki çizimlerden ikisinde olabilir mi ? Diğer bir sorumda batarya yönetim sistemi ( BSM) hakkında detaylı bir bilgi verebilirseniz seviniriz. İlginizden dolayı teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.

http://i.hizliresim.com/KPlLRO.jpg ( ŞEKİL 1 )

http://i.hizliresim.com/KgO3NO.jpg (ŞEKİL 2)


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın vermiş olduğu yanıt aşağıdadır:

"Şasenin şekli ile ilgili bir kısıtlama yok; sürücü için güvenli ve yeterli alan sağlanması ve elektromobil kategorisinde ise; sürücü koltuklarının aynı düzlemde olması gerekiyor, çift katlı koltuk olmaz.
2 resimdeki tasarım da uygundur.
Tavsiyemiz mümkün olduğunca hafif araç tasarlamanız.

BYS, şarj edilebilen batarya hücrelerinin ve paketinin güvenli işletim sınırları içerisinde çalışmasını sağlayan elektronik sistemdir. Bu amaçla BYS batarya hücresinin ve paketinin voltajını, akımını, sıcaklığını, şarj durumunu (SOC), ömür tahminini (SOH) monitör etmeli ve güvenli işletim sınırlarının dışına çıkıldığında gerekli güvenlik tedbirlerini almak zorundadır.

Ayrıntılı bilgi için:
http://www.nrel.gov/vehiclesandfuels/en ... 1_1918.pdf "


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen ALİ OSMAN DEMİRAY » 11 Şub 2014, 16:56

İyi günler. Sorularımızı yanıtladığınız için teşekkür ederiz. Batarya yönetim sistemi ( BSM ) şartı yurt dışında Shell-Eco marathon da elektrikli araçlar için kullanılmaktadır. TÜBİTAK yarışlarında elektromobil kategorisinde mi olacak,yoksa hidromobil kategorisi içinde geçerli midir? İyi çalışmalar dileriz.
ALİ OSMAN DEMİRAY
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 27 Ara 2013, 21:22

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 11 Şub 2014, 18:03

ALİ OSMAN DEMİRAY yazdı:İyi günler. Sorularımızı yanıtladığınız için teşekkür ederiz. Batarya yönetim sistemi ( BSM ) şartı yurt dışında Shell-Eco marathon da elektrikli araçlar için kullanılmaktadır. TÜBİTAK yarışlarında elektromobil kategorisinde mi olacak,yoksa hidromobil kategorisi içinde geçerli midir? İyi çalışmalar dileriz.


Sayın İlgili,

Lütfen diğer kategorilerde gerekli olan kurallar için o kategorinin teknik kurallarını okuyunuz. Eğer tüm kategorilerin kurallarına bakarsanız BMS'nin hepsinde belirtilmiş olduğunu görebilirsiniz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1274
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen Ömer » 12 Şub 2014, 22:29

Merhaba,
Farklı kategorideki yarışlara başvuru için, tek bir takım ve tek bir başvuru formu ile başvuru yapmayı düşünüyoruz. Bu durumun herhangi bir sakıncası var mı? Yoksa her kategori için ayrı takımlar bireysel olarak o kategorilere mi başvurmalılar?
Ömer
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 24 Ara 2013, 21:26

Sonraki

Dön Electromobile - Hydromobile - Autonomous