Teknik Kurallar - 2015

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 07 Oca 2015, 14:54

hbucak yazdı:Merhaba,

Yerlilik zorunluluğuna uymayan takımlar için yaptırım nedir acaba?

Teşekkürler.


Sayın İlgili,

Yarışlarda uygulanacak ceza listesi yarışlardan en geç 1 ay önce açıklanır. Geçtiğimiz yıl yerlilik şartını karşılamayan takımların hidrojen ölçüm değerlerine ceza puanı eklendi. 2015 yılı için hangi cezanın uygulanacağı web sitesinden ilan edilecektir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen keremersoy » 18 Oca 2015, 14:47

''Motor tahrik sistemindeki enerji depolama elemanlarının (filtre amaçlı kullanılan pasif komponentler) enerji kapasitesi azami 1000 Joule (kondansatörün etiket değeri ile hesaplanacaktır) ile sınırlandırılmıştır.'' Bu cümlede tam olarak ne anlatılmak isteniyor öğrenebilir miyim? Teşekkürler.
keremersoy
 
Mesajlar: 10
Kayıt: 31 Eki 2014, 14:16

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen keremersoy » 18 Oca 2015, 15:36

Yüksekliği ayarlanabilir amortisör kullanmayı düşünüyoruz. Bunu kullanmamız sorun teşkil eder mi? Aracın yüksekliği yarış için ayarladığımız seviyede mi kontrol edilir?
keremersoy
 
Mesajlar: 10
Kayıt: 31 Eki 2014, 14:16

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen keremersoy » 18 Oca 2015, 16:04

Kurallarda silecek bulunma zorunluluğu var. Çalışma zorunluluğu var mı?
keremersoy
 
Mesajlar: 10
Kayıt: 31 Eki 2014, 14:16

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen e.asimyilmaz » 20 Oca 2015, 01:35

Merhabalar,
2015 yarışlarında araçlarda rollbar ve rollcage yapılarının her ikisininde yapılması zorunlu mudur ? Sadece rollbar ya da sadece rollcage yapılabilir mi ?

Saygılarımla,
e.asimyilmaz
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 17 Oca 2015, 15:50

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 22 Oca 2015, 09:36

keremersoy yazdı:Yüksekliği ayarlanabilir amortisör kullanmayı düşünüyoruz. Bunu kullanmamız sorun teşkil eder mi? Aracın yüksekliği yarış için ayarladığımız seviyede mi kontrol edilir?


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın yanıtı aşağıda verilmiştir:

Kurallar madde 4.1.g Aracın yerden yüksekliği en az 10 cm olmalıdır. Yarış halinde bu kural ihlal ettiği fark edilirse kural ihlalinden ötürü elenme sebebi olur.

Kullanılacak amortisör araç ve sürüş güvenliği açısından sağlamlığı ayrıca kontrol edilecektir. Güvenlik zaafı oluşturacak bir tasarım var ise kullanımına izin verilmez.

Güvenlik zaafı oluşturmadan, 10cm kuralını sağladığı sürece kullanılabilir.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 22 Oca 2015, 09:37

keremersoy yazdı:Kurallarda silecek bulunma zorunluluğu var. Çalışma zorunluluğu var mı?


Sayın İlgili,

Sileceğin çalışma zorunluluğu bulunmaktadır.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 22 Oca 2015, 09:39

e.asimyilmaz yazdı:Merhabalar,
2015 yarışlarında araçlarda rollbar ve rollcage yapılarının her ikisininde yapılması zorunlu mudur ? Sadece rollbar ya da sadece rollcage yapılabilir mi ?

Saygılarımla,


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Kurallar madde 5.7’de ayrıntılı olarak rollbar ve rollcage gereklilikleri anlatılmaktadır. Her ikisi de araçta bulunmak zorundadır ve kurallarda anlatılan şartları sağlamak zorundadır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 22 Oca 2015, 10:54

keremersoy yazdı:''Motor tahrik sistemindeki enerji depolama elemanlarının (filtre amaçlı kullanılan pasif komponentler) enerji kapasitesi azami 1000 Joule (kondansatörün etiket değeri ile hesaplanacaktır) ile sınırlandırılmıştır.'' Bu cümlede tam olarak ne anlatılmak isteniyor öğrenebilir miyim? Teşekkürler.


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Motor sürücü giriş kondansatörünün (DC-bara kondansatörü) ve DC hatta eklenen diğer kondansatörlerin depo edebileceği toplam enerji miktarı 1000 Joule değerini geçmemelidir. Enerji kapasitesi kondansatör etiket değerlerini kullanarak ½CV² formülü ile hesaplanır. Eğer araca fazladan kondansatör eklenmemişse, çoğu motor sürücünün dahili giriş kondasatörü enerji kapasitesi 1000 Joule altında kalmaktadır.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen blackeagle » 27 Oca 2015, 19:30

Merhaba,

Yerlilik şartı için motor sürücüye kendimiz yazılım yapıp hemde bu şekilde elektronik vites olarak kullanmak istiyoruz.Yerlilik şartı olarak kabul edilir mi?
blackeagle
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 13 Mar 2014, 18:31

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 02 Şub 2015, 11:43

blackeagle yazdı:Merhaba,

Yerlilik şartı için motor sürücüye kendimiz yazılım yapıp hemde bu şekilde elektronik vites olarak kullanmak istiyoruz.Yerlilik şartı olarak kabul edilir mi?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda yer almaktadır:

Ticari olarak satılan motor sürücülerin bir kısmı, kullanıcıya kendi kodunu yazma imkanı veren "Açık Kodlu Motor Sürücü - Open Source Motor Driver" türündendir. Bu tür sürücülerin kullanıcıya kendi kodunu yazma imkanı vermesi, maalesef bu sürücülerin yerlilik şartına dayanak teşkil etmez. Motor sürücüde yerlilik için gerek ve yeter koşul, sürücünün "baskı devre - montaj - yazılım - test vs." boyutlarıyla katılımcı ekip tarafından tasarlanmalıdır.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen blackeagle » 02 Şub 2015, 14:14

Merhaba,

Teknik tasarım raporunda yerleşik şarj birimi altında herhangi bir başlık yok, istenilen şarj aletinin aracın üzerinde sabit durması mı yoksa şarj aletininde takım tarafından üretilip araca yerleştirilmesi mi ?

Hazır kullandığımız şarj aletini aracın üzerine sabitlesek yerlilik şartını sağlar mı ?

Teşekkürler.
blackeagle
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 13 Mar 2014, 18:31

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 04 Şub 2015, 17:27

blackeagle yazdı:Merhaba,

Teknik tasarım raporunda yerleşik şarj birimi altında herhangi bir başlık yok, istenilen şarj aletinin aracın üzerinde sabit durması mı yoksa şarj aletininde takım tarafından üretilip araca yerleştirilmesi mi ?

Hazır kullandığımız şarj aletini aracın üzerine sabitlesek yerlilik şartını sağlar mı ?

Teşekkürler.


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın vermiş olduğu yanıt:
Hazır bir ürünün yerleşik şarj birimi olarak araca yerleştirilmesi yerlilik şartını sağlamaz. Yerlilik şartı için takımlardan elektriksel izolasyonu olan (transformatörlü) anahtarlamalı güç kaynağı (Full-Bridge, Half-Bridge, Push-Pull, Forward, vs) tasarlamaları, simülasyonlar ile tasarımı doğrulayıp baskı devre tasarımını yapmaları beklenmektedir.

Teknik tasarım raporundaki ilgili maddede gerekli değişiklikler yapılmış ve güncel tasarım yaporu web sitesinde yayınlanmıştır. Lütfen güncel formu anasayfadan kontrol ediniz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Başvuru Belgeleri ve Formlar

Mesajgönderen islam çözel » 14 Şub 2015, 20:55

çok teşekkür ederim cevabınız için. bir sorum daha olacak BYS devrelerini sadece lityum bataryalarda mı kullanabiliyoruz. standart araç akülerinde kullansak yerlilik şartını yerine getirebilirmiyiz. ya da NiCd pillerde BYS kullanabilirmiyiz. bu soruyu güncellenen kitapçıkta bys konusunda bulamadım. sadece Lityum piller için bys kullanılır? sonuçta 4 adet seri aküdede gerilim dengesizlikleri olacaktır.
islam çözel
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 12 Şub 2015, 01:03

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen e.asimyilmaz » 15 Şub 2015, 16:52

Merhaba,

7.7.t bendinde,

"Aracın kenar çerçevelerinde kullanılacak gerekli dayanımı sağlayan kirişler roll-barr olarak kabul görecektir."

Burada gösterge olarak gerekli dayanımı tariflemenizi isteriz.

Ek olarak, kiriş yapısı ve formu gövdeden bağımsız profil olarak mı? Yoksa gövde yapısında bulunan (kompozit sandviç yapı gibi) bir kiriş formu mu kabul edilcektir?

Gövde de bulunan kiriş yapısını görsel olarak örnekleye bilirmisiniz?
e.asimyilmaz
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 17 Oca 2015, 15:50

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 16 Şub 2015, 12:20

e.asimyilmaz yazdı:Merhaba,

7.7.t bendinde,

"Aracın kenar çerçevelerinde kullanılacak gerekli dayanımı sağlayan kirişler roll-barr olarak kabul görecektir."

Burada gösterge olarak gerekli dayanımı tariflemenizi isteriz.

Ek olarak, kiriş yapısı ve formu gövdeden bağımsız profil olarak mı? Yoksa gövde yapısında bulunan (kompozit sandviç yapı gibi) bir kiriş formu mu kabul edilcektir?

Gövde de bulunan kiriş yapısını görsel olarak örnekleye bilirmisiniz?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir.

Rollbar için gerekli dayanım teknik tasarım raporu 8.b’de açıklanmıştır.

Örneğin aşağıdakine benzer bir araç tasarımında araç gövdesi için kullanılan malzeme istenilen dayanım şartlarını sağlıyor ise rollbar kullanılmayabilir. Ayrı bir rollbar koyulmasına gerek yoktur, kiriş formu rollbar olarak kabul edilecektir.

Fakat rollcage için aynısı geçerli değildir. Sürücüyü yan darbelerden koruyacak gövdeden bağımsız bir rollcage istenmektedir.


Resim

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Başvuru Belgeleri ve Formlar

Mesajgönderen BİTO » 16 Şub 2015, 17:26

islam çözel yazdı:çok teşekkür ederim cevabınız için. bir sorum daha olacak BYS devrelerini sadece lityum bataryalarda mı kullanabiliyoruz. standart araç akülerinde kullansak yerlilik şartını yerine getirebilirmiyiz. ya da NiCd pillerde BYS kullanabilirmiyiz. bu soruyu güncellenen kitapçıkta bys konusunda bulamadım. sadece Lityum piller için bys kullanılır? sonuçta 4 adet seri aküdede gerilim dengesizlikleri olacaktır.


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

BYS diğer piller için de kullanılabilir. Kurşun asit, metal hidrür ve nikel kadmiyum türü bataryalar lityum tabanlı bataryalara göre daha güvenli işletilebildikleri için BYS çok kritik değil. Fakat hücre ömrünü arttırmak ve daha verimli kullanım için BYS kullanımı tavsiye ediliyor. Bu sebeple geliştireceğiniz BYS yerlilik şartlarından birisini sağlayabilir.

2015 Teknik kurallarında aşağıdaki açıklama yapılmıştır:

"Lityum temelli olmayan batarya hücreleri için pasif veya aktif dengeleme sistemi ve hücrelerin gerilimlerinin ayrı ayrı ölçülmesi mecburi değildir. Ancak BYS tasarımının yerli parça olarak sayılabilmesi için hücrelerin gerilimlerinin ve sıcaklıklarının tek tek ölçülmesi, aktif veya pasif dengeleme sisteminin bulunması gereklidir. Dolayısıyla yerlilik şartının sağlanabilmesi için Lityum temelli olmayan batarya hücrelerinin de ayrı ayrı gerilimleri ve sıcaklıkları ölçülmeli, aktif veya pasif dengeleme yapılmalıdır."


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen furkanisildak » 23 Şub 2015, 23:35

Merhabalar

2015 elektromobil yarışlarında elektronik diferansiyel kullanmamız zorunlu mu ? Mekanik diferansiyel kullanımı yasak mı ?
Teşekkürler.
furkanisildak
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 21 Oca 2015, 11:43

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen Mert Sarıgül » 24 Şub 2015, 18:39

Merhabalar,

Elektromobil yarışlarında bu sene elektronik diferansiyel kullanımı mecburi mi ?

İyi akşamlar.
Mert Sarıgül
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 24 Şub 2015, 15:23

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen Resul Yıldız » 25 Şub 2015, 20:08

Merhaba Daha önceki yarışlarda tulumumuzu yanmaz bir solüsyon ile kaplatıp bu şekilde anmaz tulum elde edip yarışlara katılmıştık tekrar tulumumuzu yanmaz olarak kaplatırsak bu kabul edilirmi?
Resul Yıldız
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 24 Şub 2015, 23:20

ÖncekiSonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron