Teknik Kurallar - 2015

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 12 Kas 2014, 12:08

Elektromobil - Batarya Elektrik Enerjili Araç Yarışları'nda uygulanan teknik kurallar hakkında sorularınızı buradan iletebilirsiniz.

2015 yili yarislariyla birlikte baslik kilitlenmistir. Lutfen sorularinizi 2016 Teknik Kurallari ile ilgili basliga yonlendiriniz.

Bu sayfadaki yorumlar 2016 yili kurallarinda degisiklik yapilmasi durumunda gecerli degildir.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Hidromobil Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 13 Kas 2014, 10:17

2015 yılı Hidromobil teknik kurallarına ilişkin sorularınızı buradan yönlendirebilirsiniz.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen Eymen Yarar » 14 Kas 2014, 01:22

Teknik kurallar ne zaman yayınlanacak ?
Eymen Yarar
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 05 Eyl 2014, 16:39

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 14 Kas 2014, 10:27

Eymen Yarar yazdı:Teknik kurallar ne zaman yayınlanacak ?


Sayın İlgili,

Web sitesi bugün ya da önümüzdeki hafta içerisinde güncellenecek. tubitak.gov.tr/formula adresini takip ediniz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BurakErgun » 27 Kas 2014, 16:27

Telemetri sisteminde haberleşme ağını oluştururken GPRS i kullanmamız gerekirse eğer bu konu da herhangi bir kısıtlama var mı ?
BurakErgun
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 26 Kas 2014, 17:29

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 01 Ara 2014, 09:32

BurakErgun yazdı:Telemetri sisteminde haberleşme ağını oluştururken GPRS i kullanmamız gerekirse eğer bu konu da herhangi bir kısıtlama var mı ?


Sayın Burak Ergun,

Telemetride GPRS kullanımı ile ilgili bizden kaynaklanan bir kısıtlama bulunmamaktadır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen hbucak » 01 Ara 2014, 15:00

Merhaba,

-Araçlarda "vites" uygulanabilirliği ve kullanılabilirliği hakkında bilgi verebilir misiniz?
-"3.1. Yerlilik" alt başlığına biraz daha açıklık getirebilir misiniz? (Yerlilikten kastımız tam olarak nedir? Yerli ürünleri satın alıp kullanmak yeterli midir yoksa ekibin ilgili başlığı muhakkak kendilerinin "üretmesi" mi gerekmektedir?)

Teşekkürler
hbucak
 
Mesajlar: 14
Kayıt: 01 Ara 2014, 11:56

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 01 Ara 2014, 15:40

hbucak yazdı:Merhaba,

-Araçlarda "vites" uygulanabilirliği ve kullanılabilirliği hakkında bilgi verebilir misiniz?
-"3.1. Yerlilik" alt başlığına biraz daha açıklık getirebilir misiniz? (Yerlilikten kastımız tam olarak nedir? Yerli ürünleri satın alıp kullanmak yeterli midir yoksa ekibin ilgili başlığı muhakkak kendilerinin "üretmesi" mi gerekmektedir?)

Teşekkürler


Sayın İlgili,

Danışma ve Değerlendirme Kurulu'nun sorunuza verdiği yanıt aşağıdadır:

-İsteyen takım araç hızını vites ile kademeli olarak kontrol edebilir, yani vites (şanzıman) kullanımı serbesttir.

-Yerlilik kuralı, madde 3.1’de belirtilen alt parçalardan en az iki tanesinin, teknik tasarım raporunun ilgili başlığında istenilen ayrıntıda tasarlanıp, üretilmesi veya ürettirilmesi zorunluluğudur. Yerli ürünlerin satın alınıp kullanması yerlilik şartını sağlamaz. Tasarlanan bir devre veya motor başka bir firmaya ürettirilebilir, üniversitenin kendi imkanları ile üretim yapması gerekmiyor. Tasarım detaylarının teknik raporda ayrıntısı ile verilmesi zorunludur.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen Frky » 02 Ara 2014, 22:37

Merhaba
Elektromobil kategorisindeki araclarda elektronik diferansiyel kullanimi zorunlumudur ? Onun yerine mekanik diferansiyel kullanabiliyormuyuz ? Telemetri sistemiyle araçtan aktarilmasi istenen bilgiler nelerdir ? Son olarak aracin dis tasarimina odul veriliyor mu ?
Frky
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 02 Ara 2014, 15:09

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 03 Ara 2014, 18:20

Frky yazdı:Merhaba
Elektromobil kategorisindeki araclarda elektronik diferansiyel kullanimi zorunlumudur ? Onun yerine mekanik diferansiyel kullanabiliyormuyuz ? Telemetri sistemiyle araçtan aktarilmasi istenen bilgiler nelerdir ? Son olarak aracin dis tasarimina odul veriliyor mu ?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Elektronik diferansiyel zorunlu değildir, mekanik diferansiyel de kullanılabilir.
Telemetri sistemi ile iletilmesi gereken bilgileri her takım kendisi belirleyebilir. Batarya durum bilgileri, hız, tüketilen enerji gibi verilerin iletilmesi tavsiye edilmektedir.
Dış tasarımına direk ödül verilmiyor. Teknik tasarım raporunun 8.c maddesinde açıklanacak araç kabuk tasarımı da yerlilik puanı için değerlendirilecektir.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen seçkinçakır » 04 Ara 2014, 17:17

sayın yönetici merhaba;

Koltuk, oturma yastığı ve sırt dayanağından oluşur. Koltuk, şasiye güvenli biçimde sabitlenmiş olmalıdır.Sırt desteği düşeyle 30 dereceden büyük bir açı yapmamalıdır.Koltuk seçiminde sürücüyü saran, iki yöne savrulmaları önleyen, standart ürünlerin tercih edilmesi zorunludur. Ekte verilen örnek resimleri kontrol ediniz.
Yarış koltuğu standartlarında olmayan ancak güvenlik şartlarını sağlayan koltuk kullanılması durumunda takımlara verilen yarış ödeneğinin etkin kullanılamaması sebebiyle bir turluk ceza puanı uygulanacaktır
Araç alt gövdesinin koltuk şeklinde şekillendirilmesi ile oluşturulan koltuk düzenekler kabul edilmeyecektir.Harici bir koltuk zorunludur.

yukarıdaki kural hidromobil 2015 teknik kurallarından bir maddedir.

Koltuk, oturma yastığı ve sırt dayanağından oluşur. Koltuk, şasiye güvenli biçimde sabitlenmiş olmalıdır. Sırt desteği düşeyle 30 dereceden büyük bir açı yapmamalıdır. Koltuk seçiminde yarış sporlarında kullanılan sürücüyü saran, iki yöne savrulmaları önleyen, standart ürünlerin tercih edilmesi zorunludur. Ekte verilen örnek resimleri kontrol ediniz.

Bu kural ise hidromobil 2014 kurallarından bir maddedir.

bu sene yapılan yarışlarda bazı takımların sırt desteği olan 30 derece kuralına fotoğraf görsellerinden ve yarış alanındaki gözlemlerimizden uymadığını gördük. Bu kuralın dışına çıkarak sürücünün düşeyle 30 derecen büyük bir açıyla araca oturtmak aracın kesit alanını azaltmakta ve aracın sürünme katsayısına (cd) doğrudan etki etmektedir.Buda aracın enerji sarfiyatını azaltmaktadır.Kural 2014 yılında ve 2015 yılında aynı içeriktedir.Ancak yazın bu ekiplere herhangi bir cezai işlem uygulanmadığından dolayı aynı esnekliğin bu seneki yarışlarda da gösterip göstermeyeceğinizi merak etmekteyiz.Önümüzdeki yarışlarda da bu kuralı göz ardı edilecekse yeni tasarladığımız aracta pilotun pozisyonunu kendimizin öngördüğü şekilde belirlemek istiyoruz.

Şekil 7-f Rollcage olarak bal-peteği (honeycomb) gövde kabul edilmeyecektir. Aracın içinden kurallara uygun ayrı bir profil kullanılması istenmektedir.
Bu kuralda ise aracın hiç bir bölgesinde bal peteği kullanılmayacaktır; demek mi istiyorsunuz. Pilotun güvenliği için kabini ayriyetten profillerden kafese alıp, aracın üretiminde bal peteği kulanılanılabilir mi demek istiyorsunuz.

Sizlerden bu konular hakkında ivedilikle cevap beklemekteyiz.
İlgilendiğiniz için teşekkür ederim.
seçkinçakır
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 04 Ara 2014, 00:33

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 04 Ara 2014, 18:42

seçkinçakır yazdı:sayın yönetici merhaba;

Koltuk, oturma yastığı ve sırt dayanağından oluşur. Koltuk, şasiye güvenli biçimde sabitlenmiş olmalıdır.Sırt desteği düşeyle 30 dereceden büyük bir açı yapmamalıdır.Koltuk seçiminde sürücüyü saran, iki yöne savrulmaları önleyen, standart ürünlerin tercih edilmesi zorunludur. Ekte verilen örnek resimleri kontrol ediniz.
Yarış koltuğu standartlarında olmayan ancak güvenlik şartlarını sağlayan koltuk kullanılması durumunda takımlara verilen yarış ödeneğinin etkin kullanılamaması sebebiyle bir turluk ceza puanı uygulanacaktır
Araç alt gövdesinin koltuk şeklinde şekillendirilmesi ile oluşturulan koltuk düzenekler kabul edilmeyecektir.Harici bir koltuk zorunludur.

yukarıdaki kural hidromobil 2015 teknik kurallarından bir maddedir.

Koltuk, oturma yastığı ve sırt dayanağından oluşur. Koltuk, şasiye güvenli biçimde sabitlenmiş olmalıdır. Sırt desteği düşeyle 30 dereceden büyük bir açı yapmamalıdır. Koltuk seçiminde yarış sporlarında kullanılan sürücüyü saran, iki yöne savrulmaları önleyen, standart ürünlerin tercih edilmesi zorunludur. Ekte verilen örnek resimleri kontrol ediniz.

Bu kural ise hidromobil 2014 kurallarından bir maddedir.

bu sene yapılan yarışlarda bazı takımların sırt desteği olan 30 derece kuralına fotoğraf görsellerinden ve yarış alanındaki gözlemlerimizden uymadığını gördük. Bu kuralın dışına çıkarak sürücünün düşeyle 30 derecen büyük bir açıyla araca oturtmak aracın kesit alanını azaltmakta ve aracın sürünme katsayısına (cd) doğrudan etki etmektedir.Buda aracın enerji sarfiyatını azaltmaktadır.Kural 2014 yılında ve 2015 yılında aynı içeriktedir.Ancak yazın bu ekiplere herhangi bir cezai işlem uygulanmadığından dolayı aynı esnekliğin bu seneki yarışlarda da gösterip göstermeyeceğinizi merak etmekteyiz.Önümüzdeki yarışlarda da bu kuralı göz ardı edilecekse yeni tasarladığımız aracta pilotun pozisyonunu kendimizin öngördüğü şekilde belirlemek istiyoruz.

Şekil 7-f Rollcage olarak bal-peteği (honeycomb) gövde kabul edilmeyecektir. Aracın içinden kurallara uygun ayrı bir profil kullanılması istenmektedir.
Bu kuralda ise aracın hiç bir bölgesinde bal peteği kullanılmayacaktır; demek mi istiyorsunuz. Pilotun güvenliği için kabini ayriyetten profillerden kafese alıp, aracın üretiminde bal peteği kulanılanılabilir mi demek istiyorsunuz.

Sizlerden bu konular hakkında ivedilikle cevap beklemekteyiz.
İlgilendiğiniz için teşekkür ederim.


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Standart FIA onaylı koltuğa geçilmesinin sebeplerinden biri de bahsi geçen konudur. Bu sene FIA onaylı koltuk kullanmayan takımlar ceza puanı alacağı için bu kural kati olarak uygulanacaktır.
Araç gövdesi honeycomb malzemeden yapılabilir, üretimde honeycomb kullanılması serbesttir.
Geçen senelerde honeycomb malzemeden yapılmış araçlarda ayrı bir rollcage istenmiyordu. Artık gövdeden bağımsız ayrı bir rollcage istenmektedir.
Yani;
Pilotun güvenliği için kabini ayriyetten profillerden kafese alıp, aracın üretiminde bal peteği kulanılanılabilir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen seçkinçakır » 04 Ara 2014, 21:22

yarış kurallarında koltuğun Fia onaylı olması durumuyla ilgili bir bilgi yer almamaktadır. Bu durum diğer takımlarla yarış haftasında problemler yaşanmasına neden olacaktır diye düşünüyorum. Kurallarda Kask, Yarış tulumu, eldiven, ayakkabı, emniyet kemerinde Fia onaylı olması istenmekte. http://www.sparco.com.tr/urun/ergo-s-ya ... ?CatId=156 linkindeki Fia onaylı sparco koltuk ~1500 lira civarındadır. Linkteki koltuğun bire birini yapabiliyoruz. Fia onayı kurallarda olmadığı için teknik kurallardaki uygulaması ve yaptırımı nasıl olacak.
seçkinçakır
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 04 Ara 2014, 00:33

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 08 Ara 2014, 11:07

seçkinçakır yazdı:yarış kurallarında koltuğun Fia onaylı olması durumuyla ilgili bir bilgi yer almamaktadır. Bu durum diğer takımlarla yarış haftasında problemler yaşanmasına neden olacaktır diye düşünüyorum. Kurallarda Kask, Yarış tulumu, eldiven, ayakkabı, emniyet kemerinde Fia onaylı olması istenmekte. http://www.sparco.com.tr/urun/ergo-s-ya ... ?CatId=156 linkindeki Fia onaylı sparco koltuk ~1500 lira civarındadır. Linkteki koltuğun bire birini yapabiliyoruz. Fia onayı kurallarda olmadığı için teknik kurallardaki uygulaması ve yaptırımı nasıl olacak.


Sayın İlgili,

Duyurusu yapılan kurallarda “standart ürünlerin tercih edilmesi zorunludur” yazılmıştı, takımlar farklı anlamlar çıkardığı için koltukların FIA onaylı olmasına ilişkin kurallarda güncelleme yapılacaktır. Öğrencilerin zaten kısıtlı olan insan kaynağını herhangi katma değer içermeyen (koltuk imalatı gibi) işlere ayırmadan, aracın kritik bileşenlerine odaklanabilmesi istenmektedir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen seçkinçakır » 08 Ara 2014, 12:16

Cevaplarınız için teşekkür ederiz. Ancak önemli bir nokta daha var.Kurallardaki koltuk ve dolayısıyla oturuş pozisyonuna uymamanın cezası 1 tur olarak gözüküyor.Sürücü için kurallardaki 30 dereceye uymayıp daha yatay yarış pozisyonu belirlemek 10 turluk yarış üzerinden hesapladığımız zaman, verilen 1 turluk cezanın hiç bir yaptırımı olmuyor. kurala uymayıp 1 turluk ceza almak daha avantajlı bir durum oluştuyor.
seçkinçakır
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 04 Ara 2014, 00:33

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 08 Ara 2014, 12:39

seçkinçakır yazdı:Cevaplarınız için teşekkür ederiz. Ancak önemli bir nokta daha var.Kurallardaki koltuk ve dolayısıyla oturuş pozisyonuna uymamanın cezası 1 tur olarak gözüküyor.Sürücü için kurallardaki 30 dereceye uymayıp daha yatay yarış pozisyonu belirlemek 10 turluk yarış üzerinden hesapladığımız zaman, verilen 1 turluk cezanın hiç bir yaptırımı olmuyor. kurala uymayıp 1 turluk ceza almak daha avantajlı bir durum oluştuyor.


Sayın Seçkin Çakır,

Sorunuza DDK'nın yanıtı aşağıdadır:

Sürücünün güvenlik şartlarını sağlayan bir koltuk var ama standart ürün değil ise 1 tur ceza alınır. Güvenlik şartlarını sağlamıyor ise zaten yarışa giremez.
30 derece kuralı ihlali güvenlik ihlali olduğu için bu şekilde yarışa katılamazlar.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen seçkinçakır » 08 Ara 2014, 15:22

İlgilendiğiniz için teşekkür ederiz. İyi Çalışmalar ...
seçkinçakır
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 04 Ara 2014, 00:33

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen derogluali » 22 Ara 2014, 16:28

Merhabalar,

Yerli statüsünde yapacağımız telemetri sisteminde, araç içerisindeki verilerin toplanması ve gerekli hesapların yapılmasını kendimizin hazırlayacağı bir PIC devresiyle sağlayacağız ancak bilgilerin sürücü önüne ve yer ekibine aktarılmasını GSM modüllü bir tablet ile sağlamak istiyoruz. Geçtiğimiz yıl hazır RF modülle kullanabiliyorduk, RF modül yerine bu yıl GSM modüllü bi tablet kullanmamız yerlilik için yeterli olacak mıdır ?

Saygılarımla.
derogluali
 
Mesajlar: 8
Kayıt: 30 Ara 2013, 12:34

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 23 Ara 2014, 11:48

derogluali yazdı:Merhabalar,

Yerli statüsünde yapacağımız telemetri sisteminde, araç içerisindeki verilerin toplanması ve gerekli hesapların yapılmasını kendimizin hazırlayacağı bir PIC devresiyle sağlayacağız ancak bilgilerin sürücü önüne ve yer ekibine aktarılmasını GSM modüllü bir tablet ile sağlamak istiyoruz. Geçtiğimiz yıl hazır RF modülle kullanabiliyorduk, RF modül yerine bu yıl GSM modüllü bi tablet kullanmamız yerlilik için yeterli olacak mıdır ?

Saygılarımla.


Sayın İlgili,

DDK^'nın sorunuza yanıtı aşağıda yer almaktadır:

Belirttikleri gibi veri toplama işinde kendi tasarladıkları mikro-işlemcili bir devre ile yaptıkları takdirde, veriyi göstermek ve aktarmak için GSM tabanlı tablet benzeri bir donanım kullanmaları sorun teşkil etmez.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen hbucak » 06 Oca 2015, 16:40

Merhaba,

Yerlilik zorunluluğuna uymayan takımlar için yaptırım nedir acaba?

Teşekkürler.


BİTO04 yazdı:
hbucak yazdı:Merhaba,

-Araçlarda "vites" uygulanabilirliği ve kullanılabilirliği hakkında bilgi verebilir misiniz?
-"3.1. Yerlilik" alt başlığına biraz daha açıklık getirebilir misiniz? (Yerlilikten kastımız tam olarak nedir? Yerli ürünleri satın alıp kullanmak yeterli midir yoksa ekibin ilgili başlığı muhakkak kendilerinin "üretmesi" mi gerekmektedir?)

Teşekkürler


Sayın İlgili,

Danışma ve Değerlendirme Kurulu'nun sorunuza verdiği yanıt aşağıdadır:

-İsteyen takım araç hızını vites ile kademeli olarak kontrol edebilir, yani vites (şanzıman) kullanımı serbesttir.

-Yerlilik kuralı, madde 3.1’de belirtilen alt parçalardan en az iki tanesinin, teknik tasarım raporunun ilgili başlığında istenilen ayrıntıda tasarlanıp, üretilmesi veya ürettirilmesi zorunluluğudur. Yerli ürünlerin satın alınıp kullanması yerlilik şartını sağlamaz. Tasarlanan bir devre veya motor başka bir firmaya ürettirilebilir, üniversitenin kendi imkanları ile üretim yapması gerekmiyor. Tasarım detaylarının teknik raporda ayrıntısı ile verilmesi zorunludur.


Saygılarımızla.
hbucak
 
Mesajlar: 14
Kayıt: 01 Ara 2014, 11:56

Sonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron