Teknik Kurallar - 2015

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen mustafakucuk » 22 Haz 2015, 10:56

Merhaba,

Bizim için önemli olan yarış esnasında ölçülen enerjimi yoksa yarış sonunda ölçülen enerjimi ?
Malum araç üzerine takacağınız enerji ölçerin tek yönlü olduğunu yazmışsınız. Böyle bir enerji ölçer sistem olursa bizim kullanacağımız rejeneratif sistemi algılayamayacaktır ve yarış sonunda sadece harcadığımız enerjiyi gösterecekir. Bu da bizim için büyük bir sorundur.
Yarış konsepti verimlilik ve enerjiyi en iyi şekilde kullanmak olduğu için rejeneratif sistem çok önemlidir.
Bu konuyla ilgili cevap ve dikkatinizi önleminizi bekliyoruz.

Saygılar
mustafakucuk
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 17 Nis 2015, 09:19

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen bariscancicek » 22 Haz 2015, 14:56

kask,kemer,koltuk,tulum gibi malzemelerin hepsinin güvenlik şartlarını sağlaması ama FIA onayı olmaması durumunda ceza alır mıyız ?
Güvenlik şartlarını sağlayan araç gereçler FIA onayı olan araç gereçlere göre çok daha uygun olması sebebiyle FIA onayını zorunlu yapmanız maddi olarak bir çok sıkıntı çıkmaktadır.
bariscancicek
 
Mesajlar: 8
Kayıt: 06 Mar 2015, 16:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 22 Haz 2015, 16:38

bariscancicek yazdı:kask,kemer,koltuk,tulum gibi malzemelerin hepsinin güvenlik şartlarını sağlaması ama FIA onayı olmaması durumunda ceza alır mıyız ?
Güvenlik şartlarını sağlayan araç gereçler FIA onayı olan araç gereçlere göre çok daha uygun olması sebebiyle FIA onayını zorunlu yapmanız maddi olarak bir çok sıkıntı çıkmaktadır.


Merhaba,

Web sitesinde yayınlanan Ceza Listesi'nde FIA onaylı olmayan ekipmanda verilecek ceza puanları belirtilmiştir. Aşağıdaki linkten kontrol edebilirsiniz.

http://www.tubitak.gov.tr/sites/default ... istesi.pdf

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen hakanbicil » 25 Haz 2015, 11:33

Merhabalar, rollbar için teknik kurallarda gösterildiği şekilde değil de kendi tasarımımız olan bir rollbar ile yarışa katılmayı düşünüyoruz. Tasarımımızda ön ve arka rollbarlar yerine sağ ve sol önden arka tarafa doğru 2 adet boru profil atarak hem kabuğu rollbarlar üzerine oturtmayı hem de görüntü açısından daha estetik durmasını amaçlıyoruz. Dayanımı sağladığı durumda bu tasarımın kabul edilmemesi gibi bir durum olur mu ?
hakanbicil
 
Mesajlar: 8
Kayıt: 02 Mar 2015, 01:49

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen Hasan Çekem » 25 Haz 2015, 12:24

Yarışlarında bir araçta 3kWh'ti geçmeyecek şekilde iki farklı pil grubu ile yarışı katılma şansı var mıdır? Kurallarda ve ceza listesinde bu konu ile ilgili herhangi bir açıklama bulunmamaktadır.Sizden bu konu hakkında bilgi alabilir miyiz ?
Hasan Çekem
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 25 Haz 2015, 12:20

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen erenuzunoglu » 25 Haz 2015, 14:52

Merhaba,

4.1. Yerlilik kapsamında belirtilen Batarya Yönetim Sistemi(BYS) ile Yakıt Pili Kontrol Sistemi(devresi) arasındaki farklılıklar nelerdir.
Ayrıca Ultra-kapasitor kullanılması durumunda araçta Enerji Yönetim Sistemi olması zorunlu mudur?
erenuzunoglu
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 08 Şub 2014, 01:48

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen erenuzunoglu » 25 Haz 2015, 15:02

Merhaba,

Ultra kapasitor kullanılması durumunda Enerji Yönetim Sistemi yerlilik kapsamında oluyor mu ?
erenuzunoglu
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 08 Şub 2014, 01:48

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen kossti » 25 Haz 2015, 21:41

Merhabalar,
Elektrikli araç yarışları sırasında kullanacağımız batarya tipi ile ilgili herhangi bir sınırlama var mı? örneğin kuru akü veya bakımsız sulu akü gibi batarya tipleri kullanabilirmiyiz?
kossti
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 25 Haz 2015, 21:38

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen ilter » 25 Haz 2015, 21:48

Merhabalar,
Yarışlara az süre kalmışken elektrik motorumuzda bir sorun meydana gelmiş ve artık kullanılamaz durumdadır.Yeni motor sipariş etsek bile süremiz kısıtlı olduğu için yarışlara kadar motor elimizde olmuyor.Ancak elimizde 220 V'luk AC servo elektrikli motorumuz bulunmaktadır.DC batarya paketimize ek olarak DC-AC invertör kullanarak yarışlarda bu AC servo motoru kullanabilir miyiz? Bu konuda bize bilgi verirseniz çok memnun oluruz.
Teşekkürler...
ilter
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 29 Ara 2014, 00:02

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 27 Haz 2015, 12:50

Hasan Çekem yazdı:Yarışlarında bir araçta 3kWh'ti geçmeyecek şekilde iki farklı pil grubu ile yarışı katılma şansı var mıdır? Kurallarda ve ceza listesinde bu konu ile ilgili herhangi bir açıklama bulunmamaktadır.Sizden bu konu hakkında bilgi alabilir miyiz ?


Sayin Hasan Cekem,

DDK'nin sorunuza yaniti asagidadir:

Toplamda 3 kWh ti geçmeyen farklı batarya gruplarıyla yarışa katılmanın bir sakıncası yok.

29.06.2015 Güncelleme: Toplam kapasitesi 3kWh değerini geçmeyen çok sayıda batarya kullanılabilir. Bataryalar seri veya paralel bağlanmalıdır. Bataryaların farklı motor sürücüleri beslediği ve birbirinden elektriksel olarak bağımsız olduğu bir kullanımda bataryalardan tüketilen toplam enerjiyi bir adet enerji ölçer ölçemeyeceği için bu bağlantıdan kaçınılmalıdır. Bataryalar ve enerji ölçer arasından elektriksel bağlantı alınamaz.


Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 27 Haz 2015, 12:57

kossti yazdı:Merhabalar,
Elektrikli araç yarışları sırasında kullanacağımız batarya tipi ile ilgili herhangi bir sınırlama var mı? örneğin kuru akü veya bakımsız sulu akü gibi batarya tipleri kullanabilirmiyiz?


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza yaniti asagidadir:

Kullanılacak akü türünde bir kısıtlama bulunmamaktadır.

Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen mustafakucuk » 28 Haz 2015, 13:17

Merhaba,
Emniyet kemerlerinin bağlantı noktaları ile ilgili bir açıklama yok.
Roll bar ve rollcage üzerine ekstradan kaynaklıyacağımız 2 adet kutuprofile sabitleyebilirmiyiz. (Not:Ekstradan kaynaklıyacagımız kutu profiller rollbar ve rollcage malzemesinden olacaktır.)
Ayrıca,
1 adet emniyet kemeri kullanmamız yeterlimidir?
Saygılar
mustafakucuk
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 17 Nis 2015, 09:19

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen mustafakucuk » 28 Haz 2015, 16:09

Emniyet kemeri ile ilgili sorduğum sorunun cevabını öğrendim. kolay gelsin
mustafakucuk
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 17 Nis 2015, 09:19

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2015, 09:24

erenuzunoglu yazdı:Merhaba,

4.1. Yerlilik kapsamında belirtilen Batarya Yönetim Sistemi(BYS) ile Yakıt Pili Kontrol Sistemi(devresi) arasındaki farklılıklar nelerdir.
Ayrıca Ultra-kapasitor kullanılması durumunda araçta Enerji Yönetim Sistemi olması zorunlu mudur?


Sayın Eren Uzunoğlu,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Yakıt pili kontrol devresi yakıt dedi, sıcaklık, basınç,voltaj ve amper degerlerini kontrol ederek gerekli hidrojen debisi ve fan hizini ayarlar. Ayni fan genelde hem soğutma hem de hava besleme yaptıgı icin sogutma ve hava beslemenin dengelenerek fan debisi ayarlanir. Ayrica kart hidrojen kacaginda, asiri isinma, az veya yüksek basınç degerlerinde sistemi kapatıp hata moduna gecer.
BMS devresi ise bataryanın durumu ve seviyesi hakkında bilgi verir. Sarj olurken asiri voltajdan pili korur ve sarj olduktan sonra akimi keser. Pil uzerinden voltaj akim sicaklik degerleri okunur.


Enerji Yönetim Sistemi ile ilgili soruya ilgili danışman yanıt verdiğinde mesaj güncellenecektir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2015, 11:27

ilter yazdı:Merhabalar,
Yarışlara az süre kalmışken elektrik motorumuzda bir sorun meydana gelmiş ve artık kullanılamaz durumdadır.Yeni motor sipariş etsek bile süremiz kısıtlı olduğu için yarışlara kadar motor elimizde olmuyor.Ancak elimizde 220 V'luk AC servo elektrikli motorumuz bulunmaktadır.DC batarya paketimize ek olarak DC-AC invertör kullanarak yarışlarda bu AC servo motoru kullanabilir miyiz? Bu konuda bize bilgi verirseniz çok memnun oluruz.
Teşekkürler...


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı şu şekildedir: DC-AC inventör kullanılabilir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Organizasyon Süreci ile İlgili Sorular ve Öneriler

Mesajgönderen cimrimobil » 29 Haz 2015, 14:38

merhabalar bu yılki teknik kurallarda bys C maddesinde lityum temelli hücrelerin gruplar halinde(4 lü veya 5 li) tümleştirilmesi (seri veya paralel) ve her bir gurubun birbirinden yanmaz malzeme ile ayrılması gerekmektedir ibaresi bulunmaktadır, bizim kullandığımız bataryalar 32 adet seri şeklinde bağlıdır, bizim hücrelerimiz TÜBİTAK Şekil 7-B de gösterildiği gibidir lakin 2015 teknik kurallar batarya yönetim sistemi C maddesinde istenen hem şekil 7-B ye hemde bizim yaptığımız sisteme teknik olarak uymamaktadır ;
ilgi ve alakanız için teşekkür eder iyi çalışmalar dilererim
cimrimobil
 
Mesajlar: 7
Kayıt: 28 Oca 2015, 15:10

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2015, 15:08

hakanbicil yazdı:Merhabalar, rollbar için teknik kurallarda gösterildiği şekilde değil de kendi tasarımımız olan bir rollbar ile yarışa katılmayı düşünüyoruz. Tasarımımızda ön ve arka rollbarlar yerine sağ ve sol önden arka tarafa doğru 2 adet boru profil atarak hem kabuğu rollbarlar üzerine oturtmayı hem de görüntü açısından daha estetik durmasını amaçlıyoruz. Dayanımı sağladığı durumda bu tasarımın kabul edilmemesi gibi bir durum olur mu ?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Aracın kenar çerçevelerinde kullanılacak gerekli dayanımı sağlayan kirişler rollbar olarak kabul görecektir.
Kabuğu rollbarlar üzerine oturtmaktan kasıt nedir tam anlaşılmamaktadır. Eğer aşağıdaki kuralı sağlamıyorsa kabul edilemez.
"Rollbar ve rollcage şaseden bağımsız bir ünitedir ve bütün elemanları kapalı kesit olmak zorundadır."

Burada güvenli bir tasarım yapıldığına kanaat getirilirse aşağıdaki örnekte zikredildiği gibi cezapuanı ile devam edebilir.
"Örnek; karbon-fiber araç şasesini rollcage olarak kullanan takımların tasarımı güvenli bulunsa da rollbar ve rollcage araçtan bağımsız olarak kafes oluşturma kuralını ihlal ettiği için 1 turluk ceza puanı alacaktır."


Sonuç olarak aracınız görülüp, Teknik Kontroller'de değerlendirilmeden bu konuda önceden kesin bir karar verilemez.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2015, 15:12

mustafakucuk yazdı:Merhaba,

Bizim için önemli olan yarış esnasında ölçülen enerjimi yoksa yarış sonunda ölçülen enerjimi ?
Malum araç üzerine takacağınız enerji ölçerin tek yönlü olduğunu yazmışsınız. Böyle bir enerji ölçer sistem olursa bizim kullanacağımız rejeneratif sistemi algılayamayacaktır ve yarış sonunda sadece harcadığımız enerjiyi gösterecekir. Bu da bizim için büyük bir sorundur.
Yarış konsepti verimlilik ve enerjiyi en iyi şekilde kullanmak olduğu için rejeneratif sistem çok önemlidir.
Bu konuyla ilgili cevap ve dikkatinizi önleminizi bekliyoruz.

Saygılar


Merhaba,

Enerji ölçer sadece tüketilen enerjiyi ölçmektedir. Ölçüm tek yönlü olduğu için rejeneratif enerji ölçülememektedir. Yarış stratejisi bu durum dikkate alınarak yapılmalıdır.

Gelecek yıllardaki yarışlarda her iki yönde de enerji ölçümü yapılabilecek şekilde cihazların geliştirilmesi planlanmaktadır.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2015, 15:16

Frky yazdı:Merhabalar
Aracın telemetri sistemi ile ilgili istenen kriterler tam olarak teknik kurallar kitapçığında görülmemektedir. En az kaç tane ve ne tür bilgilerin aktarılması istenmektedir ? Aktarılması istenen mesafe nedir ? İstenen bilgileri nasıl bir sistem üzerinden göstermeliyiz (bilgisayar,telefon,tablet gibi)? Detayların yazdığı bir yer varsa linki rica edebilirmiyim?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Telemetri Sistemi için hız, batarya durumu, sıcaklık, vb gibi parametlerin aktarılması beklenmektedir ancak herhangi bir alt ya da üst limit yoktur. Aynı şekilde data aktarım şekli için de bir kısıtlama yoktur. Aktarılan bilgiler sürücünün yarış esnasında sürekli pozisyonunu bozmadan görüntüleyebileceği şekilde yerleştirilmelidir.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar - 2015

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2015, 15:19

erenuzunoglu yazdı:Merhaba,

Ultra kapasitor kullanılması durumunda Enerji Yönetim Sistemi yerlilik kapsamında oluyor mu ?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorularınıza yanıtı aşağıdadır:

Hidromobil araçlarında enerji yönetim sistemi kullanmadan süper kapasitör kullanılabilir. Kapasitörlerin yakıt hücresine paralel bağlanacağı durumda yakıt hücresine zarar vermemek için uygun bir ön şarj devresi kullanılmalıdır. Enerji yönetim sistemi ile karşılaştırıldığında böyle bir kullanımda kapasitör enerjisinin çok ufak bir kısmının kullanılabildiği dikkate alınmalıdır. Enerji yönetim sistemi olmadan bahsedildiği gibi bir kullanım yerlilik şartını sağlamaz.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

ÖncekiSonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron