Rules (Teknik Kurallar) - 2019

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Organizasyon Süreci ile İlgili Sorular ve Öneriler

Mesajgönderen Kastan17 » 29 Haz 2019, 14:16

Merhabalar, biz batarya ve PEM 'den gelen DC akımı inverter ile AC'ye çevirip AC motora iletmeyi düşünüyoruz.Böyle bir sistemde motor sürücüsü kullanmak gerekmiyor.Yerlilik anlamında yaptığımız inverter motor sürücüsü yerine sayılır mı? Bu sistem hakkında ne düşünüyorsunuz?
Kastan17
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 27 Şub 2019, 19:59

Re: Organizasyon Süreci ile İlgili Sorular ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 01 Tem 2019, 11:40

Kastan17 yazdı:Merhabalar, biz batarya ve PEM 'den gelen DC akımı inverter ile AC'ye çevirip AC motora iletmeyi düşünüyoruz.Böyle bir sistemde motor sürücüsü kullanmak gerekmiyor.Yerlilik anlamında yaptığımız inverter motor sürücüsü yerine sayılır mı? Bu sistem hakkında ne düşünüyorsunuz?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Aşağıda altbaşlıklar halinde verilen metinler içerisinde, iletmiş olduğunuz durum ve sorularınıza cevabi bilgileri bulabilirsiniz.

Tanım
Temel bir motor sürücüsü, sürekli olarak belirli aralıkta hız ve moment kontrolü ile mekanik yük sağlayan sistem olarak tanımlanabilir. Bir başka genel ifade ile motor sürücüsü, mekanik yük veya süreci kontrol etmek için elektrik gücünü mümkün olduğunca verimli olarak elektrik güç kaynağından (gerilim ve akım) mekanik güce (tork ve hız) çevirme işlevini yerine getirebilir. Bir motor sürücüsü sistemi, da veya aa motorunun hem hızını hem de torkunu ayarlama yeteneğine sahiptir.

Çeşit
Bir motor sürücüsünün omurgasını oluşturan güç elektroniği çeviricileri, elektrik gücü dönüşüm ve elektrik güç akışı türüne göre farklı şekilde literatürde sınıflandırılmaktadır. Bunlardan bir tanesi: da-da çeviriciler; da-aa eviriciler; aa-da doğrultucular; aa-aa doğrudan frekans çeviriciler.

Yerlilik
Efficiency Challenge Electric Vehicle 2019 Etkinlik Kitapçığında motor sürücü ile ilgili bölümdeki şartları sağlamalıdır.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen muhammedmuhsincosdu » 02 Tem 2019, 11:10

Merhabalar, Elektromobil kategorisinde tekerlekler için havadan başka gazlar kullanabilirmiyiz? Bu konu hakkında herhangi bir kısıtlama söz konusu var mı?
muhammedmuhsincosdu
 
Mesajlar: 7
Kayıt: 12 Haz 2019, 13:04

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen Karaman70 » 02 Tem 2019, 12:26

Merhabalar,
https://challenge.tubitak.gov.tr/assets ... nge_tr.pdf bu Tubitak Efficiency Challange araç kitapçığında ''koltuk ile ön cam arası ise en az 65 cm olmalıdır'' diye bir ibare var. (sayfa21) Camın neresinden koltuğun neresi arası mesafeden bahsediliyor? Teknik resim var mı? Bu konuda bizi aydınlatırsanız çok sevirim. Şimdiden teşekkürler.
Karaman70
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 29 Haz 2019, 21:42

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 04 Tem 2019, 08:52

muhammedmuhsincosdu yazdı:Merhabalar, Elektromobil kategorisinde tekerlekler için havadan başka gazlar kullanabilirmiyiz? Bu konu hakkında herhangi bir kısıtlama söz konusu var mı?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır.

Havadan başka gaz kullanabilirsiniz.

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 04 Tem 2019, 08:58

Karaman70 yazdı:Merhabalar,
https://challenge.tubitak.gov.tr/assets ... nge_tr.pdf bu Tubitak Efficiency Challange araç kitapçığında ''koltuk ile ön cam arası ise en az 65 cm olmalıdır'' diye bir ibare var. (sayfa21) Camın neresinden koltuğun neresi arası mesafeden bahsediliyor? Teknik resim var mı? Bu konuda bizi aydınlatırsanız çok sevirim. Şimdiden teşekkürler.


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

8.1.g kuralının sonunda aslında kontrolün nasıl yapılacağı anlatılıyor (''koltuk ile ön cam arası ise en az 65 cm olmalıdır'' sonraki cümle “Bu kontrol acil tahliye testi performansı ile yapılacaktır.”).
Tüm araçlarda kokpit için aynı ölçüm referanslarının tanımlaması mümkün olmadığından kontrol acil tahliye testi performansı ile yapılmaktadır.
Sürücünün araca rahat girip çıkabiliyor olması yeterli. Acil tahliyede sürücü 20 saniye içinde araçtan inebiliyor ise tasarımın uygun olduğunu kabul ediyoruz.
Bu kural için metre ile bir ölçüm yapmıyoruz.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen Hidroket » 07 Tem 2019, 12:33

merhabalar,
Kural kitapçığını incelediğimizde pilot hakkında herhangi bir bilgi bulamadık. Fakat kural kitapçığında (8. bölüm fiziksel özellikler başlığı altında-sayfa 20)
"++Araçların (belirlenen ölçüler dâhilinde) en az (yaklaşık 1,70 m boyunda ve 70 kg ağırlığında sürücü ve yolcu için) olması gerektiği söylenmektedir. "
Bu sebepten ötürü araç özellikleri kural kitapçığına uygun olup pilotumuzun ağırlığının 70 kg altında olması bir sorun teşkil eder mi?

Teşekkürler
Hidroket
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 23 Haz 2014, 14:16

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 08 Tem 2019, 09:28

Hidroket yazdı:merhabalar,
Kural kitapçığını incelediğimizde pilot hakkında herhangi bir bilgi bulamadık. Fakat kural kitapçığında (8. bölüm fiziksel özellikler başlığı altında-sayfa 20)
"++Araçların (belirlenen ölçüler dâhilinde) en az (yaklaşık 1,70 m boyunda ve 70 kg ağırlığında sürücü ve yolcu için) olması gerektiği söylenmektedir. "
Bu sebepten ötürü araç özellikleri kural kitapçığına uygun olup pilotumuzun ağırlığının 70 kg altında olması bir sorun teşkil eder mi?

Teşekkürler


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Kadın sürücüsü olan takımların araçlarını pilota özel olarak küçük tasarlanmasını engellemek için böyle uyarıcı bir madde eklenmişti.
Takımın pilotu 70 kg altında olabilir, sürücü ağırlığı ile ilgili bir sınırlama bulunmamaktadır.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 09 Tem 2019, 10:49

malirst99 yazdı:Merhabalar. EMS ile ilgili çalışmalarımızı kurallar kitapçığında yayınlanan örnek şema altında hazırladık. Ancak yakıt pilinden gelen voltaj ve akım bizim için yeterli olduğu için, yakıt pilinden direkt olarak motor sürücümüze bağladık(örnek şemadaki gibi). Yani gerek olmadığı için dönüştürücü koymadık , yerlilik konusunda bir sıkıntı olur mu? Bir diğer sorum ise yakıt pili ile batarya paketini paralel bağlamak ne kadar doğru olur?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Enerji yönetim sisteminde batarya ve yakıt hücresinden bağımsız güç aktarımı sağlayabilmek için en az bir adet DC-DC çevirici kullanılmalıdır. Yerlilik şartının sağlanması için bu DC-DC çevirici takım tarafından tasarlanıp üretilmelidir.

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen Hydro01 » 10 Tem 2019, 10:28

Merhaba,
Kurallarla ilgili aklımıza takılan iki sorumuz olacak.

İlk olarak "9.9 Roll Barlar ve Roll Cage" başlığı altında aşağıda belirteceğim kuralla alakalı olarak; şaseden bağımsız olarak üretilmiş olup, epoksi ile şaseye sabitlenmiş karbon fiber ve honeycomb roll cageler kurallarda belirtildiği gibi şaseye dahil kabul edilip uygun sayılmayacak mı yoksa bağımsız parça oldukları için teknik kurallar açısından uygun görülecek mi?

"f) Roll bar ve roll cage için kullanılan profiller kapalı, haddelenmiş boru veya kutu
profil olmak zorundadır. Açık profil ve kaynak ile kapatılmış profiller kabul
edilmeyecektir. Karbon fiber ve honeycomb malzemeden araç şasesi roll cage
olarak kabul edilmeyecektir. Profil şartlarını sağlamak şartı ile gövdeden
bağımsız karbon fiber roll bar roll cage kullanılabilir."

Bir diğer sorumuz ise "8.3 Kapı" başlığı altında verilen aşağıda belirteceğim cırt cırtlarların kullanımıyla ilgili kural hakkında. Teknik kurallara uygun olan kapı kilit mekanizması bulunan araçlarda ek olarak cırt cırt kullanımı uygun kabul edilecek mi?

"Kapı kilit mekanizmasının acil durumlarda kapının içeriden ve dışarıdan açılabilmesine
izin vermesi gerekmektedir. Kilit mekanizması kapı kapandığında otomatik olarak
kilitlenmeli ve kapının ileri-geri ya da aşağı yukarı hareketine izin vermemelidir. Kapının
iç ve dış tarafında açma mandalı bulunmayan kapı mekanizmaları kabul edilmeyecektir.
Plastik kelepçe (cırt-cırt) vb. güvenli olmayan ve dayanıksız kapatma mekanizmaları
kabul edilmeyecektir."

Teşekkür ederiz.
Hydro01
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 08 Tem 2019, 16:25

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen mft » 10 Tem 2019, 12:45

Merhaba

Elektromobil kategorisinde Kurallarda fren diski sayısı bildirilmemiş.

Aracı rampada fren testini geçirecek seviyede frenleme kuvveti ile 2 fren diski kullanılabilir mi?
mft
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 09 Tem 2019, 17:05

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 10 Tem 2019, 13:40

mft yazdı:Merhaba

Elektromobil kategorisinde Kurallarda fren diski sayısı bildirilmemiş.

Aracı rampada fren testini geçirecek seviyede frenleme kuvveti ile 2 fren diski kullanılabilir mi?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Sadece ön tekerleklerde fren kullanmaları kurallar açısından uygundur. Frenlere iki adet hidrolik devresinin gitmesi gerekmektedir (Kural 9-4-a).

Fren testi fren rampasında yapılmaktadır ve frenlerinin onay alabilmesi için araçlarının rampada kaymaması gerekmektedir.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen furkan236 » 13 Tem 2019, 22:09

Kural kitapçığında fren sistemi ile alakalı olarak 4 teker veya 2 teker olması konusunda bir bilgi yok. Frenleri 2 teker için kullanmamız da sıkıntı var mı? yoksa bu hususda tüm tekerler için fren olması zorunlu mu?
furkan236
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 18 Şub 2019, 01:58

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen muhammedmuhsincosdu » 16 Tem 2019, 13:02

Merhabalar kurallarda belirttiğiniz üzere stop lambası ve farların bir buton kontrolü ile yapılmasını talep etmişsiniz. Bunun yerine dokunmatik panelden kontol edebilir miyiz?
muhammedmuhsincosdu
 
Mesajlar: 7
Kayıt: 12 Haz 2019, 13:04

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 18 Tem 2019, 10:45

furkan236 yazdı:Kural kitapçığında fren sistemi ile alakalı olarak 4 teker veya 2 teker olması konusunda bir bilgi yok. Frenleri 2 teker için kullanmamız da sıkıntı var mı? yoksa bu hususda tüm tekerler için fren olması zorunlu mu?


Merhaba

Benzer soru daha önce yanıtlanmıştı. DDK'nın yanıtını aşağıda iletiyorum.

Sadece ön tekerleklerde fren kullanmaları kurallar açısından uygundur. Frenlere iki adet hidrolik devresinin gtimesi gerekmektedir (Kural 9-4-a).
Fren testi fren rampsaında yapılmaktadır ve frenlerinin onay alabilmesi için araçlarının rampada kaymaması gerekmektedir.

İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 18 Tem 2019, 10:46

muhammedmuhsincosdu yazdı:Merhabalar kurallarda belirttiğiniz üzere stop lambası ve farların bir buton kontrolü ile yapılmasını talep etmişsiniz. Bunun yerine dokunmatik panelden kontol edebilir miyiz?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtını aşağıda iletiyorum.

Stop lambasının frene basılması durumunda çalışması gerektiği belirtilmiştir. Farların açma kapama işlemi için dokunmatik panelin kullanılması kabul edilecektir.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen Hidroteam » 21 Tem 2019, 21:33

Merhaba , EYS(Enerji Yönetim Sistemi) için DC-DC çevirici gerekli olduğu yazıyor , Ancak yakıt pilimizin paket halinde olan dc-dc çeviricisi var ve yakıt pili sistemimiz 48 Volt .
Li-on pil hücrelerinin toplam gerilimi 48 Volt .
Sadece li-on pil hücresinden sonra EYS içerisinde DC-DC çevirici yapmamız yeterli mi ve EYS tamamen yerli olarak kabul edilir mi ?
Yoksa yakıt pilinden sonra EYS sistemi içerisinde tekrar DC-DC çevirici de yapmalı mıyız ?
Yakıt pili ve pil hücrelerinden sonra ayrı ayrı DC-DC çevirici olması gerekli mi ?
Hidroteam
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 30 Ara 2018, 15:42

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen musa » 22 Tem 2019, 12:31

Telemetri sistemi yapılması zorunlu mu? Zorunlu ise ölçülmesi gereken bilgiler nelerdir?
musa
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 11 Haz 2019, 14:56

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen BİTO » 22 Tem 2019, 13:54

musa yazdı:Telemetri sistemi yapılması zorunlu mu? Zorunlu ise ölçülmesi gereken bilgiler nelerdir?


Merhaba,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Telemetri sistemini zorunlu kılan istisnai madde Batarya Yönetim Sistemi için aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir. Projenizde Telemetri sistemi bulundurup bulundurmayacağınızı bu kapsamda değerlendirebilirsiniz. 6.9 başlığının (g) maddesi telemetriyi işaret etmektedir.

"Bu bilgilerden her bir batarya hücresinin ve paketinin gerilimi, sıcaklığı ve şarj durumu (SOC) araç pilot kabinindeki göstergede gösterilmelidir. Bu verilerden (sıcaklık bilgisi hariç) bir ya da birkaçının araç pilot kabinindeki göstergeye eksik iletilmesi halinde “6.9. Araç Kontrol Sistemi (AKS)” başlığı (g) maddesi gereklidir ve aynı zamanda ölçülebilir olmalıdır."

Takımlar g maddesinde belirtilen verilerin izleme merkezine aktarılmasını gerçekleştirmek zorundadır. Bu sistem için hazır veya takım tarafından hazırlanan mikro-denetleyici kartlar kullanılabilir ancak kişisel bilgisayar, laptop ve diğer mobil cihazlar kullanılamaz.


İyi çalışmalar.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Rules (Teknik Kurallar) - 2019

Mesajgönderen mft » 22 Tem 2019, 20:15

Merhaba

Elektromobil kategorisinde ikinci pilot olması zorunlu mu ?
mft
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 09 Tem 2019, 17:05

ÖncekiSonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron