Teknik Kurallar - 2014

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Taslak Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 21 May 2014, 13:14

güzin yazdı:merhabalar ben Süleyman Demirel üniversitesinden gül tim Elektromobil kategorisi ekibinde görev alıyorum yayınladığınız kurallarda dış kabuk ( karoser) üretim teknikleri yani; cam elyaf, karbon fiber, polyester vb. malzemeleri kullanabilir miyiz veya kumas kaplama yada branda vb malzemelerle kabuk yapılabilir mi ?

Teşekkürler


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın vermiş olduğu yanıt şu şekildedir:

Dış kabuk için Cam elyaf, karbon fiber, polyester vb malzeme kullanabilirsiniz.
Kumaş ya da brandayı sadece cam elyaf, karbon fiber, polyester vb malzemeden yapılmış ana gövdeyi kaplama amacıyla kullanabilirsiniz.
Aracın gövdesinin sağlam olmasını, kapısının olmasını ve üstünün yanlarının bir bütün olmasını istediğimiz için kumaş ile bunu sağlayamazsınız.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen aggelen » 25 May 2014, 11:12

merhaba,
teknik tasarım raporunda belirtilen dengeleme yöntemi ile tam olarak ne kast edilmektedir?
aggelen
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 14 Mar 2014, 23:33

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen elazıglı » 27 May 2014, 10:42

merhabalar. şartnamede
ön teker açıklığı için en az 100cm
arka teker açıklığı için en az 80 cm
ön ve arka tekerler arası mesafe en az 130 cm denilmiş.
teker açıklığı ve iki teker arası mesafe için eksenler arası mesafe olarak kabul edildiğini anlıyoruz. doğru mudur. yoksa lastiklerin uç noktaları arasından mı ölçüm yapılacak?? :roll:
elazıglı
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 13 Mar 2014, 22:56

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 27 May 2014, 11:14

aggelen yazdı:merhaba,
teknik tasarım raporunda belirtilen dengeleme yöntemi ile tam olarak ne kast edilmektedir?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı şu şekildedir:

Dengeleme yönteminde belirtilmek istenen, batarya hücrelerin gerilimlerini (aşırı yada çok düşük gerilimlere karşı) dengelenmesini sağlanmasıdır. Bu konu hakkında literatürde yapılmış çalışmalar incelenirse teknik olarak detaylı bilgiye ulaşılabilir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 27 May 2014, 15:23

elazıglı yazdı:merhabalar. şartnamede
ön teker açıklığı için en az 100cm
arka teker açıklığı için en az 80 cm
ön ve arka tekerler arası mesafe en az 130 cm denilmiş.
teker açıklığı ve iki teker arası mesafe için eksenler arası mesafe olarak kabul edildiğini anlıyoruz. doğru mudur. yoksa lastiklerin uç noktaları arasından mı ölçüm yapılacak?? :roll:


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Tekerlek açıklığı ölçümleri, teknik kurallarda da belirtildiği üzere içten içe yapılacaktır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen Ömer » 27 May 2014, 16:11

Merhaba,

Benim pil kapasiteleri ile ilgili sorum olacaktı. Geçen senelerde pil kapasitelerinde belli bir tolerans değeri vardı. Elektromobil kategorisi için
bu tolerans % kaç değerindedir? Yani 3 Kw batarya güç sınırını ne kadar aşabiliriz?
Ömer
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 24 Ara 2013, 21:26

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen M.Özdoğan » 27 May 2014, 23:48

Merhabalar,

1) Araçta kullanılacak olan elektrik donanımı (korna, farlar, sinyaler... vs) ve motor için ayrı bataryalar kullanması halinde, elektrik donanımı için kullanılacak olan batarya teknik kurallarda belirtilen 3KW batarya enerji kapasitesine dahil midir?
2)Alternatör kullanımı araçta alternatör kullanımı, "İkinci bir enerji sağlayıcı kullanılmayacaktır. " kuralının ihlaline neden olur mu?

Saygılarımla...
M.Özdoğan
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 18 Mar 2014, 14:33

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 28 May 2014, 13:56

Ömer yazdı:Merhaba,

Benim pil kapasiteleri ile ilgili sorum olacaktı. Geçen senelerde pil kapasitelerinde belli bir tolerans değeri vardı. Elektromobil kategorisi için
bu tolerans % kaç değerindedir? Yani 3 Kw batarya güç sınırını ne kadar aşabiliriz?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı:

Batarya kapasitesi ile ilgili 1% tolerans var, bu durumda 3000 Wh batarya için 30 Wh tolerans olmaktadır. Çok az dahi olsa bu tolerans değerinin üzerinde kalan kapasite değerleri kesinlikle kabul edilmeyecektir.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 29 May 2014, 12:11

M.Özdoğan yazdı:Merhabalar,

1) Araçta kullanılacak olan elektrik donanımı (korna, farlar, sinyaler... vs) ve motor için ayrı bataryalar kullanması halinde, elektrik donanımı için kullanılacak olan batarya teknik kurallarda belirtilen 3KW batarya enerji kapasitesine dahil midir?
2)Alternatör kullanımı araçta alternatör kullanımı, "İkinci bir enerji sağlayıcı kullanılmayacaktır. " kuralının ihlaline neden olur mu?

Saygılarımla...


Sayın İlgili,

Sorularınıza DDK'nın yanıtı aşağıda verilmiştir:

1) Araçtaki bütün elektrik donanım enerjisini joulemetre çıkışından almalıdır. Motor sürücü haricindeki donanımı beslemek için DC-DC çeviriciler kullanılabilir. Ufak piller ile çalışmak zorunda olan telsiz, saat, hız ölçer gibi aletler kendi pilleri ile çalışabilirler. Fakat diğer donanımların kuru veya şarjlı pillerle beslenmesi tüketilen enerji joulemetre tarafından ölçülemeyeceği için kabul edilmeyecektir.

2) Alternatörün üreteceği enerjinin asıl kaynağı yine bataryanın kendisi olduğu için, ve bu enerji hali hazırda joulemetre tarafından ölçülmüş olduğu için alternatör kullanılabilir.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen elazıglı » 29 May 2014, 19:36

elektromobil teknik kurallarda en az ,ön teker açıklığı 100cm, arka teker açıklığı 80 cm, ön arka teker ler arası mesafe 130cm olacak deniliyor. teker açıklığında ve de ön ve arka tekerlekler arası mesafede ölçüm eksenler arasından mı yapılacak ?
elazıglı
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 13 Mar 2014, 22:56

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 30 May 2014, 09:44

elazıglı yazdı:elektromobil teknik kurallarda en az ,ön teker açıklığı 100cm, arka teker açıklığı 80 cm, ön arka teker ler arası mesafe 130cm olacak deniliyor. teker açıklığında ve de ön ve arka tekerlekler arası mesafede ölçüm eksenler arasından mı yapılacak ?


Merhaba,

Başka bir başlıkta sorduğunuz aynı soru daha önce yanıtlanmıştır. Lütfen daha önce verilen yanıtları kontrol ediniz.

elazıglı yazdı:merhabalar. şartnamede
ön teker açıklığı için en az 100cm
arka teker açıklığı için en az 80 cm
ön ve arka tekerler arası mesafe en az 130 cm denilmiş.
teker açıklığı ve iki teker arası mesafe için eksenler arası mesafe olarak kabul edildiğini anlıyoruz. doğru mudur. yoksa lastiklerin uç noktaları arasından mı ölçüm yapılacak?? :roll:


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Tekerlek açıklığı ölçümleri, teknik kurallarda da belirtildiği üzere içten içe yapılacaktır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen hkn66 » 30 May 2014, 16:28

Merhaba

1.Batarya yönetim sisteminin kullanabilmemiz için 12 volt harici bir gerilime ihtiacımız bulunmaktadır 3 Kw batarya kapasitesi dışında bir batarya ile sağlayabilirmiyiz ?

2. Yeni Batarya Yönetim Sistemlerinde araç içerisinde ki kaçagı kontrol etmek için IMD (Insulation monitoring device) modülü bulunmaktadır. Kurallarda istenilen batarya yönetim sisteminin için bu cihaz yada modül olmalı mı?

3. BMS ile ilgili diğer bir sorum ise HCM İçerisinde discharge relay, charge relay, pre-charge relay ve akım sensörü bulunan modül kullanmalımıyız?
hkn66
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 29 May 2014, 15:35

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen abdullahkizil » 31 May 2014, 14:44

Merhabalar,

TEKERLEK:
Tekerlek; göbek, jant ve lastikten oluşur. Tekerleklerde havalı lastiklerin
kullanılması zorunludur. Lastiklerin herhangi bir yöntemle ısıtılması ya da
kimyasal işleme tabi tutulması yasaktır. Aracın dışına taşmamak koşuluyla
tekerleklerin jant boyutları ve yapıldıkları malzeme serbesttir.


Bu kural geçen seneki yarış kurallarında da var fakat bir çok aracın tekerlekleri aracın dışarısında idi.
Geçen yıl yarıştığımız araçlarla bu yıl yarışamayacak mıyız ?

Saygılar,
abdullahkizil
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 02 Mar 2014, 19:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 02 Haz 2014, 08:42

abdullahkizil yazdı:Merhabalar,

TEKERLEK:
Tekerlek; göbek, jant ve lastikten oluşur. Tekerleklerde havalı lastiklerin
kullanılması zorunludur. Lastiklerin herhangi bir yöntemle ısıtılması ya da
kimyasal işleme tabi tutulması yasaktır. Aracın dışına taşmamak koşuluyla
tekerleklerin jant boyutları ve yapıldıkları malzeme serbesttir.


Bu kural geçen seneki yarış kurallarında da var fakat bir çok aracın tekerlekleri aracın dışarısında idi.
Geçen yıl yarıştığımız araçlarla bu yıl yarışamayacak mıyız ?

Saygılar,


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Tekerleğin oturduğu milin çok uzun olup tekerleğin dışına çıkıp diğer araçlara zarar vermesini engellemek için uygulanıyor bu kural. Bu sene de aynı mantıkta uygulanacak.
Yan düzlemde aracın son parçası tekerleği ise, tekerleğin bağlantı elemanları veya jantı daha dışta olmamalıdır.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 02 Haz 2014, 09:52

hkn66 yazdı:Merhaba

1.Batarya yönetim sisteminin kullanabilmemiz için 12 volt harici bir gerilime ihtiacımız bulunmaktadır 3 Kw batarya kapasitesi dışında bir batarya ile sağlayabilirmiyiz ?

2. Yeni Batarya Yönetim Sistemlerinde araç içerisinde ki kaçagı kontrol etmek için IMD (Insulation monitoring device) modülü bulunmaktadır. Kurallarda istenilen batarya yönetim sisteminin için bu cihaz yada modül olmalı mı?

3. BMS ile ilgili diğer bir sorum ise HCM İçerisinde discharge relay, charge relay, pre-charge relay ve akım sensörü bulunan modül kullanmalımıyız?


Sayın İlgili,

Benzer sorular daha önce de yanıtlanmıştır. Sorularınızı yazmadan önce benzer sorulara verilmiş cevapları incelemenizi tavsiye ediyoruz.

1. Araçta 3kWh batarya haricinde ek bir enerji kaynağı (batarya, süper kapasitör, yakıt pili vb.) kullanılması yasaktır. Motor dışındaki donanımlar için gerekli gerilim seviyesini sağlamak amacıyla DC-DC çeviriciler kullanılabilir. Ufak piller ile çalışmak zorunda olan telsiz, saat, hız ölçer gibi cihazlar kendi pilleri ile çalışabilirler. Fakat diğer donanımların kuru veya şarjlı pillerle beslenmesi durumunda tüketilen enerji joule-metre tarafından ölçülemeyeceği için kabul edilmeyecektir.


2. ve 3. Li tabanlı bataryalar için zorunlu olan batarya yönetim sisteminde temel olarak;
i. Hücreleri aşırı gerilime karşı korumak (patlama ve yanma vb. tehlikeli durumların olmaması için),
ii. Hücrelerin sıcaklık kontrolünü sağlamak (yine patlama ve yanma riskini ortadan kaldırmak amacıyla)


Elektrik kaçaklarına karşı koruma sağlanması bütün kategoriler için zorunludur. Bu açıdan elektrik kaçağı çözümünün batarya yönetim sistemi içerisinde olup olmaması takımların tercihine kalmıştır.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen uyko » 03 Haz 2014, 17:29

Merhabalar,

Elektromobil aracımız için cam olarak, normal binek araçlarda kullanılan camlar kullanılabilir mi? Mika örgülü, dağılmaz cam. Teknik kurallarda parantez içerisinde pleksiglas veya metal örgülü yazıyor. Sadece pleksiglas veya metal örgülü mü olmalıdır? Metal örgülü camla alakalı bir bilgi bulamadık?
uyko
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 26 Şub 2014, 09:46

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 04 Haz 2014, 15:01

uyko yazdı:Merhabalar,

Elektromobil aracımız için cam olarak, normal binek araçlarda kullanılan camlar kullanılabilir mi? Mika örgülü, dağılmaz cam. Teknik kurallarda parantez içerisinde pleksiglas veya metal örgülü yazıyor. Sadece pleksiglas veya metal örgülü mü olmalıdır? Metal örgülü camla alakalı bir bilgi bulamadık?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Otomotiv sektöründe kullanılan camlar özel oluyor, kırılacak bir darbe alması halinde cam paramparça olmuyor, katmanlar halinde yapılan camın arasına koyulan özel tabakalar camın dağılmasını engelliyor ve sürücüye zarar vermesini engelliyor.

Sürücünün güvenliği için kullanılacak camın dağılmaz olması zorunludur. Mika örgülü cam kullanabilirsiniz.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen AliOsman_Bozok_Üni » 04 Haz 2014, 17:47

Merhabalar. Fren sisteminde ön tekerler hidrolik arka tekerler kampanalı fren sistemi ve tek merkezden yönetiliyor olsa sorun olur mu?
AliOsman_Bozok_Üni
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 18 Şub 2014, 15:47

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 05 Haz 2014, 09:49

AliOsman_Bozok_Üni yazdı:Merhabalar. Fren sisteminde ön tekerler hidrolik arka tekerler kampanalı fren sistemi ve tek merkezden yönetiliyor olsa sorun olur mu?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Ön iki tekerleğe birbirinden bağımsız ayrı hidrolik fren devresi gidiyorsa kurallara uygundur.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen metin2318 » 05 Haz 2014, 11:01

Merhabalar

aracımızın üretimi sırasında aksaklıklarımız cıkarsa örnegin şasi yi teknik tasarım raporunda alüminyum olarak yazıyoruz ama aksaklıklar dan dolayı (kurallar dahlinde) demirden üretimini gerceklestirirsek.Ve bunu mail yolu ile bildirsek herhangi bi sıkıntı olur mu ? tesekkürler.
metin2318
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 08 Ara 2013, 22:17

ÖncekiSonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron