Teknik Kurallar - 2014

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 05 Haz 2014, 11:48

metin2318 yazdı:Merhabalar

aracımızın üretimi sırasında aksaklıklarımız cıkarsa örnegin şasi yi teknik tasarım raporunda alüminyum olarak yazıyoruz ama aksaklıklar dan dolayı (kurallar dahlinde) demirden üretimini gerceklestirirsek.Ve bunu mail yolu ile bildirsek herhangi bi sıkıntı olur mu ? tesekkürler.


Sayın İlgili,

Kuralların dışına çıkmamak kaydıyla araç üzerinde modifikasyonlar yapılabilabilir. Ancak bunun kontrolü ve yapılacak diğer yaptırımlarla ilgili lütfen duyurularımızı takip ediniz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen Ömer » 07 Haz 2014, 01:02

Merhaba,
Enerji ölçerin teknik özelliklerinde gerilim aralığı olarak 48-200 VDC belirtilmiş. Bizim planladığımız batarya setinin gerilim aralığı 38-58 VDC, bunun herhangi bir sıkıntısı olur mu? Eğer sıkıntı olacaksa ne gibi bir yol izlemeliyiz?
Ömer
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 24 Ara 2013, 21:26

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen hfurkansingin » 08 Haz 2014, 10:20

Telemetri sistemini icin Bilgiyi module gonderen devrenin takimlar tarafindan tasarlanmasi halinde hazir rf modul kullanilmasi yerlilik acisindan sorun olmayacağı söylenmisti. Peki bu tasarlanan devrede ardunio kullanilmasi yerlilik açısından sorun olustururmu?
hfurkansingin
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 19 Şub 2014, 18:01

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 09 Haz 2014, 09:57

hfurkansingin yazdı:Telemetri sistemini icin Bilgiyi module gonderen devrenin takimlar tarafindan tasarlanmasi halinde hazir rf modul kullanilmasi yerlilik acisindan sorun olmayacağı söylenmisti. Peki bu tasarlanan devrede ardunio kullanilmasi yerlilik açısından sorun olustururmu?


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın yanıtı şu şekildedir:

ARDUNIO kullanılmasında bir sorun yok ancak, yazılımı takımın geliştirmesi beklenmektedir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen muhcad » 09 Haz 2014, 15:38

BİTO04 yazdı:
hfurkansingin yazdı:Telemetri sistemini icin Bilgiyi module gonderen devrenin takimlar tarafindan tasarlanmasi halinde hazir rf modul kullanilmasi yerlilik acisindan sorun olmayacağı söylenmisti. Peki bu tasarlanan devrede ardunio kullanilmasi yerlilik açısından sorun olustururmu?


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın yanıtı şu şekildedir:

ARDUNIO kullanılmasında bir sorun yok ancak, yazılımı takımın geliştirmesi beklenmektedir.

Saygılarımızla.


Nasıl yani, tüm telemetri sistemini Arduino ve Shield'larından kursak,verici-alıcıdaki tüm yazılım bize ait olsa, yerlilik şartı için yeterli olur mu?
muhcad
 
Mesajlar: 9
Kayıt: 24 Ara 2013, 11:46

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 10 Haz 2014, 09:55

Ömer yazdı:Merhaba,
Enerji ölçerin teknik özelliklerinde gerilim aralığı olarak 48-200 VDC belirtilmiş. Bizim planladığımız batarya setinin gerilim aralığı 38-58 VDC, bunun herhangi bir sıkıntısı olur mu? Eğer sıkıntı olacaksa ne gibi bir yol izlemeliyiz?


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın yanıtı şu şekildedir:

Batarya nominal geriliminin 48V ve üzeri olması gereklidir (Örneğin en az 4 adet seri bağlı 12V kurşun akü veya en az 14 adet seri bağlı lityum tabanlı hücre grubu). Batarya biterken gerilimin 48V altına düşmesi kabul edilebilir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 10 Haz 2014, 11:11

muhcad yazdı:
Nasıl yani, tüm telemetri sistemini Arduino ve Shield'larından kursak,verici-alıcıdaki tüm yazılım bize ait olsa, yerlilik şartı için yeterli olur mu?


Sayın İlgili,

DDK bu durumda yerlilik şartının sağlanmış olacağını belirtmektedir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen AliOsman_Bozok_Üni » 10 Haz 2014, 17:17

Merhaba;

Şase tasarımını her iki (Formula-G ve Elektromobil) teknik şartnameye göre boyutlandırıp ve tasarlayıp tek bir şase ile her iki yarışa katılabilir miyiz? Not:Bataryalar ve güneş panelleri vs. her şey ayrı ayrı, her iki şartnameye uygun şekilde olması kaydıyla.
AliOsman_Bozok_Üni
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 18 Şub 2014, 15:47

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen elazıglı » 11 Haz 2014, 11:07

öncelikle ilk defa yapılacak bir yarışma için hassas olarak düşündüğümüzü ve hoşgörünüze sığınarak forumda soru sorduğumuzu belirtmek isterim.
aynı soruyu daha önce sromuştum 2-3 gün beklememe rağmen cevap göremeyince forum a ulaşmamış kabul ederek 2. defa sordum. Sorumu tekerrür ettiğim için özür dilerim. Altta sorduğum iki soruya verilen cevap..

BİTO04 yazdı:
elazıglı yazdı:elektromobil teknik kurallarda en az ,ön teker açıklığı 100cm, arka teker açıklığı 80 cm, ön arka teker ler arası mesafe 130cm olacak deniliyor. teker açıklığında ve de ön ve arka tekerlekler arası mesafede ölçüm eksenler arasından mı yapılacak ?


Merhaba,

Başka bir başlıkta sorduğunuz aynı soru daha önce yanıtlanmıştır. Lütfen daha önce verilen yanıtları kontrol ediniz.

elazıglı yazdı:merhabalar. şartnamede
ön teker açıklığı için en az 100cm
arka teker açıklığı için en az 80 cm
ön ve arka tekerler arası mesafe en az 130 cm denilmiş.
teker açıklığı ve iki teker arası mesafe için eksenler arası mesafe olarak kabul edildiğini anlıyoruz. doğru mudur. yoksa lastiklerin uç noktaları arasından mı ölçüm yapılacak?? :roll:


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Tekerlek açıklığı ölçümleri, teknik kurallarda da belirtildiği üzere içten içe yapılacaktır.

Saygılarımızla.


esasında benim tereddütüm ; aracı mümkün olabildiği kadar küçük üretmek için sınırları zorlamam yüzünden. Zira kabul edersiniz ki verimlilik yarışında en hafif tasarımlar
başarılı olacaktır.
Aynı zamanda sheel echo marathon da URBANCONCEPT GROUP a da katılmayı amaçladığımızdan üreteceğimiz araçla her iki yarış kurallarına da uymayı hedeflemekteyiz.
sheel echo marathon teknik kurallarında tubitak kurallarında
''Article 45: DIMENSIONS '' ARAÇ ÖLÇÜLERİ:
a) The total vehicle height must be between 100 cm and 130 cm. a) Araç yüksekliği en az 100 cm (1 metre) olmalıdır. uyumlu
b) The total body width, excluding rear view mirrors, must be b)Araç genişliği 120 cm’den küçük, 180 cm büyük olmamalıdır %80 uyumlu
between 120 cm and 130 cm. (119 cm < araç eni < 181 cm).
c) The total vehicle length must be between 220 cm and 350 cm. c) Araç boyu an az 200 cm, en fazla 350 cm olmalıdır. %90 uyumlu
d) The track width must be at least 100 cm for the front axle d)Ön tekerlerin açıklığı en az 100 cm, (dört tekerli araçlar için) uyumsuz
measured between the midpoints where the tyres touch the ground. arka tekerlerin açıklığı ise en az 80 cm olmalıdır.
e) The wheelbase must be at least 120 cm. e)Ön ve arka tekerler arasındaki mesafe en az 130 cm olmalıdır. uyumsuz
f) The Driver’s compartment must have a minimum height of f)Sürücü ve yolcu için ayrılan kısımların yüksekli en az 85 cm, %90 uyumlu
88 cm and a minimum width of 70 cm at the Driver’s shoulders. genişliği ise en az 65 cm olmalıdır.
g) The ground clearance must be at least 10 cm with the driver g)Aracın yerden yüksekliği en az 10 cm olmalıdır. uyumlu
(and necessary ballast) in the vehicle.
h) The maximum vehicle weight (excluding the Driver) is 205 kg. h)Araç ağırlığı (yolcu ve sürücü hariç) en az 200 kg olmalıdır. %95 uyumlu
''

görüldüğü gibi şartnameler birbirne genel itibarı ile uyumlu. aradaki küçük farklar araçtaki basit lokasyonlarla çözülebilir.
fakat d) maddesinde ölçümün tekerleğin yere temas noktalarının arasından ölçüleceği bildirilmiş. daha önce ki soruma aldığım cevap ta içten içe denilmişti.
tekerlekler için en az 8 cm genişlik istendiğine göre bu iki ölçüm arasında (en az tekerlek genişliği seçilirse) 8 cm lik fark oluşmakta.
e) maddesinde ise 3,25-10'' gibi küçük bir lastik dahi seçildiğinde shell echo kuralları ve tubitak kuralları arasında içten içe ölçüm alındığında tekerlek çapı(D=3,25-10''=431,4 )
kadar fark oluşmakta
elazıglı
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 13 Mar 2014, 22:56

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 11 Haz 2014, 15:13

elazıglı yazdı:esasında benim tereddütüm ; aracı mümkün olabildiği kadar küçük üretmek için sınırları zorlamam yüzünden. Zira kabul edersiniz ki verimlilik yarışında en hafif tasarımlar
başarılı olacaktır.
Aynı zamanda sheel echo marathon da URBANCONCEPT GROUP a da katılmayı amaçladığımızdan üreteceğimiz araçla her iki yarış kurallarına da uymayı hedeflemekteyiz.
sheel echo marathon teknik kurallarında tubitak kurallarında
''Article 45: DIMENSIONS '' ARAÇ ÖLÇÜLERİ:
a) The total vehicle height must be between 100 cm and 130 cm. a) Araç yüksekliği en az 100 cm (1 metre) olmalıdır. uyumlu
b) The total body width, excluding rear view mirrors, must be b)Araç genişliği 120 cm’den küçük, 180 cm büyük olmamalıdır %80 uyumlu
between 120 cm and 130 cm. (119 cm < araç eni < 181 cm).
c) The total vehicle length must be between 220 cm and 350 cm. c) Araç boyu an az 200 cm, en fazla 350 cm olmalıdır. %90 uyumlu
d) The track width must be at least 100 cm for the front axle d)Ön tekerlerin açıklığı en az 100 cm, (dört tekerli araçlar için) uyumsuz
measured between the midpoints where the tyres touch the ground. arka tekerlerin açıklığı ise en az 80 cm olmalıdır.
e) The wheelbase must be at least 120 cm. e)Ön ve arka tekerler arasındaki mesafe en az 130 cm olmalıdır. uyumsuz
f) The Driver’s compartment must have a minimum height of f)Sürücü ve yolcu için ayrılan kısımların yüksekli en az 85 cm, %90 uyumlu
88 cm and a minimum width of 70 cm at the Driver’s shoulders. genişliği ise en az 65 cm olmalıdır.
g) The ground clearance must be at least 10 cm with the driver g)Aracın yerden yüksekliği en az 10 cm olmalıdır. uyumlu
(and necessary ballast) in the vehicle.
h) The maximum vehicle weight (excluding the Driver) is 205 kg. h)Araç ağırlığı (yolcu ve sürücü hariç) en az 200 kg olmalıdır. %95 uyumlu''

görüldüğü gibi şartnameler birbirne genel itibarı ile uyumlu. aradaki küçük farklar araçtaki basit lokasyonlarla çözülebilir.
fakat d) maddesinde ölçümün tekerleğin yere temas noktalarının arasından ölçüleceği bildirilmiş. daha önce ki soruma aldığım cevap ta içten içe denilmişti.
tekerlekler için en az 8 cm genişlik istendiğine göre bu iki ölçüm arasında (en az tekerlek genişliği seçilirse) 8 cm lik fark oluşmakta.
e) maddesinde ise 3,25-10'' gibi küçük bir lastik dahi seçildiğinde shell echo kuralları ve tubitak kuralları arasında içten içe ölçüm alındığında tekerlek çapı(D=3,25-10''=431,4 )
kadar fark oluşmakta


Sayın İlgili,

DDK konuyla ilgili aşağıdaki açıklamayı iletmiştir:

Kural-1 Ön tekerlerin açıklığı en az 100 cm, (dört tekerli araçlar için) arka tekerlerin açıklığı ise en az 80 cm olmalıdır. -> Araç genişliği daha önce de belirtildiği gibi tekerleklerin içinden ölçülecek. Teker kalınlıkları dahil edilmeyecek.
Kural-2 Ön ve arka tekerler arasındaki mesafe en az 130 cm olmalıdır. - > Tekerleklerin orta noktasından ölçüm yapılacak, aşağıdaki resimdeki wheelbase ölçümü gibi olacak.

Resim

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 11 Haz 2014, 15:15

AliOsman_Bozok_Üni yazdı:Merhaba;

Şase tasarımını her iki (Formula-G ve Elektromobil) teknik şartnameye göre boyutlandırıp ve tasarlayıp tek bir şase ile her iki yarışa katılabilir miyiz? Not:Bataryalar ve güneş panelleri vs. her şey ayrı ayrı, her iki şartnameye uygun şekilde olması kaydıyla.


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıda verilmiştir:

Araçların teknik kontrolleri başarıyla geçtiklerine dair şaselerine etiket yapıştırılmaktadır. Hangi aracın kontrolü tamamladığının anlaşılması açısından bu durum karışıklık oluşturacaktır. Ayrıca yarış öncesinde aracın joule metre, batarya kontrollerinin tekrar yapılması gerekmektedir.

Batarya elektrikli araçta 2 koltuk, kapı istenmektedir ve rollbar, boyutlandırma kuralları farklıdır. Bu nedenle farklı araçlarda aynı şasenin kullanılmasına izin verilmemektedir.


Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen Seyit Ali Yılmaz » 12 Haz 2014, 11:01

Merhaba,
Bu durumda yapılan ölçüm, iz genişliği ölçümü için resimde de görüldüğü gibi, lastik yanaklarımı yoksa lastik dişinin başladığı yer mi dikkate alınacaktır.
Seyit Ali Yılmaz
 
Mesajlar: 1
Kayıt: 08 Haz 2014, 17:04

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen abdullahkizil » 16 Haz 2014, 00:23

Merhabalar,

Yarış esnasında akış ölçerden veri almamız mümkün mü teknik özelliklerinde haberleşme ile ilgili bir bilgi verilmemiş. Ya da harici bir akış ölçer daha takmamız mümkün müdür ?

Saygılar,
abdullahkizil
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 02 Mar 2014, 19:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 16 Haz 2014, 16:27

Seyit Ali Yılmaz yazdı:Merhaba,
Bu durumda yapılan ölçüm, iz genişliği ölçümü için resimde de görüldüğü gibi, lastik yanaklarımı yoksa lastik dişinin başladığı yer mi dikkate alınacaktır.


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza vermis oldugu yanit asagida yer almaktadir:

Aradaki fark milimetre mertebesinde oldugu icin cok onemli bir fark olusturmayacaktir. Sekilde gosterilen B acikligi yani yanaktan-yanaga olcum yapilmasi planlanmaktadir.

Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 16 Haz 2014, 17:47

abdullahkizil yazdı:Merhabalar,

Yarış esnasında akış ölçerden veri almamız mümkün mü teknik özelliklerinde haberleşme ile ilgili bir bilgi verilmemiş. Ya da harici bir akış ölçer daha takmamız mümkün müdür ?

Saygılar,


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza yaniti asagida yer almaktadir:

Hidromobil yarışlarında akış ölçerlere dışarıdan müdahale edilmesini istemiyoruz. Ancak isteyen yarışmacı grup kendisi hat üzerine seri olarak başka bir akış ölçer takıp ondan veri alabilir. Yalnız iki akış ölçerdeki sonuçlar kalibrasyondan dolayı farklılık gösterebilir. O nedenle itirazlar dikkate alınmayacaktır.

Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen hsynbyrm » 19 Haz 2014, 01:21

Araç içi gösterge sistemlerinde tablet, lcd, tft, display gibi ürünlerin ve arduinonun enerji beslemelerinde harici bataryalarının kullanılması uygun mudur?
hsynbyrm
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 15 Şub 2014, 19:08

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 19 Haz 2014, 16:50

hsynbyrm yazdı:Araç içi gösterge sistemlerinde tablet, lcd, tft, display gibi ürünlerin ve arduinonun enerji beslemelerinde harici bataryalarının kullanılması uygun mudur?


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza yaniti asagidadir:

Araçtaki bütün elektrik donanım enerjisini joulemetre çıkışından almalıdır. Motor sürücü haricindeki donanımı beslemek için DC-DC çeviriciler kullanılabilir. Ufak piller ile çalışmak zorunda olan telsiz, saat, hız ölçer gibi aletler kendi pilleri ile çalışabilirler. Fakat diğer donanımların kuru veya şarjlı pillerle beslenmesi tüketilen enerji joulemetre tarafından ölçülemeyeceği için kabul edilmeyecektir.

Mikro denetleyicili kartlar (Arduino vb.) ve gösterge panelleri harici batarya ile beslenemez. İçerisinde dahili bataryası olan tablet kullanılabilir, eğer gerekiyorsa tabletin şarjı için gerekli enerji yine joulemetre çıkışından alınmalıdır.


Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen Hidrokale » 24 Haz 2014, 19:25

Merhabalar;
Kırıkkale Üniversitesi hidrojenli araç ekibi Hidrokale olarak bir sorumuz var. Teknik kurallarda belirtildiği üzere tekerlerin aracın dışına taşmaması gerekiyor. Size sormak istediğimiz soru şu; aracın ön tekerleklerini kaplayan bir kabuk yapmış olsak (aracın dış kabuğuyla aynı malzemeden yapılmak şartıyla) "aracın dışına taşmamak şartıyla jant büyüklüğü ve yapıldığı malzeme serbesttir" kuralını ihlal etmiş olur muyuz? Örnek resimler aşağıda yer almaktadır. Bu konuda bizi bilgilendirirseniz seviniriz.

Kolay gelsin iyi çalışmalar...

http://i.hizliresim.com/LPrLWZ.jpg

http://i.hizliresim.com/4m45J7.jpg
Hidrokale
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 23 Haz 2014, 23:31

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 25 Haz 2014, 15:47

Hidrokale yazdı:Merhabalar;
Kırıkkale Üniversitesi hidrojenli araç ekibi Hidrokale olarak bir sorumuz var. Teknik kurallarda belirtildiği üzere tekerlerin aracın dışına taşmaması gerekiyor. Size sormak istediğimiz soru şu; aracın ön tekerleklerini kaplayan bir kabuk yapmış olsak (aracın dış kabuğuyla aynı malzemeden yapılmak şartıyla) "aracın dışına taşmamak şartıyla jant büyüklüğü ve yapıldığı malzeme serbesttir" kuralını ihlal etmiş olur muyuz? Örnek resimler aşağıda yer almaktadır. Bu konuda bizi bilgilendirirseniz seviniriz.

Kolay gelsin iyi çalışmalar...

http://i.hizliresim.com/LPrLWZ.jpg

http://i.hizliresim.com/4m45J7.jpg


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza yaniti asagida yer almaktadir:

Hidromobil yarışında birçok aracın tekerleği aracın dışına taşıyor, bu kuralı uygularken tekerlekten sonra bir çıkıntı olup olmadığına bakıyoruz.
Gönderdikleri resme göre yaptıkları tasarım uygundur.


Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen sinan çarpan » 25 Haz 2014, 23:57

Bizim halihazırda alıp arabada kullanacağımız gokart koltukları bunlar.Tübitağın elektromobil yarışlarına girebilecek standartlar çevçevesinde uygunmu?
sinan çarpan
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 22 Ara 2013, 15:00

ÖncekiSonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron