Teknik Kurallar - 2014

For questions about Efficiency Challenge Electric Vehicle please use this topic.

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen Hidrokale » 26 Haz 2014, 02:37

Teşekkürler kolay gelsin.
Hidrokale
 
Mesajlar: 2
Kayıt: 23 Haz 2014, 23:31

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen VolkanAkça » 26 Haz 2014, 15:42

Merhabalar. Eski mesajlara bakın demişsiniz ama yerlilik içim Enerji Yönetim Sistemi için bir bilgi vermeniz iyi olur bu konuda bir belirsizlik var. BMS ve motor sürücüleri zaten halihazırda var. Kalan kısımda neyin yönetimini sağlayacağız
?
VolkanAkça
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 26 Haz 2014, 14:54

Re: Teknik Kurallar

Mesajgönderen BİTO » 27 Haz 2014, 05:50

sinan çarpan yazdı:Bizim halihazırda alıp arabada kullanacağımız gokart koltukları bunlar.Tübitağın elektromobil yarışlarına girebilecek standartlar çevçevesinde uygunmu?


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza yaniti asagidadir:

Koltuk, TÜBİTAK’ın Elektromobil yarışlarının standartları çerçevesinde uygun gözüküyor.

Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen aggelen » 27 Haz 2014, 10:29

merhaba,
teknik tasarım raporundaki üretim çalışmaları hakkında tam olarak nasıl bir bilgi vermeliyiz? tasarımı bitmiş fakat daha üretimi tamamlanmamış ürünlerimiz bulunmakta.

teşekkür ederim.
aggelen
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 14 Mar 2014, 23:33

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 27 Haz 2014, 17:09

aggelen yazdı:merhaba,
teknik tasarım raporundaki üretim çalışmaları hakkında tam olarak nasıl bir bilgi vermeliyiz? tasarımı bitmiş fakat daha üretimi tamamlanmamış ürünlerimiz bulunmakta.

teşekkür ederim.


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza yaniti asagidadir:

Çok ayrıntılı bilgi olmak zorunda değil, eğer özel bir üretim yöntemi kullanılmış ise (mesela vakum bonding) ayrıntılı anlatmanızda fayda var, bilindik bükme, kesme, kaynak yöntemleri ile üretilmiş ise kısaca değinmeniz yeterli.

Üretimi bitmemiş olsa da nerede, nasıl üreteceğinize karar verdiğiniz için kısaca bundan bahsedebilirsiniz. Ayrıca her alt parçanın üretimini anlatmanıza gerek yok. En dıştaki ana kabuğu kısaca anlatmanızı bekliyoruz.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen VolkanAkça » 29 Haz 2014, 11:01

Telemetri ve Enerji Yönetim Sistemi beslemesini dahili bataryadan mı yoksa ayrı bir kaynaktan mı yapacağız?
VolkanAkça
 
Mesajlar: 4
Kayıt: 26 Haz 2014, 14:54

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 29 Haz 2014, 17:08

VolkanAkça yazdı:Merhabalar. Eski mesajlara bakın demişsiniz ama yerlilik içim Enerji Yönetim Sistemi için bir bilgi vermeniz iyi olur bu konuda bir belirsizlik var. BMS ve motor sürücüleri zaten halihazırda var. Kalan kısımda neyin yönetimini sağlayacağız
?


Sayin Ilgili,

Hidromobil araçlarında, Yakıt Piline (YP) ek olarak (kurallarda belirtilen sınırlar içerisinde) Süper-Kapasitör (SK) kullanılması durumunda Enerji Yönetim Sistemine (EYS) gereksinim olacaktır. Bu durumda Süper-Kapasitör'ün Yakıt pilinden aşırı akımlar çekmesini önleyecek temel bir sistemin (devrenin) olması yeterli olacak. Daha gelişmiş bir EYS'de ise araca aktarılan gücün YP ve SK arasında belirli oranlarda paylaşımı yapılabilmektedir.

Elektromobil araçlarında ise frenleme enerjisinin geri kazanılması gibi durumlarda EYS gereksinimi olabilir. Ancak EYS kullanımı zorunlu değil ve yerlilik şartının mutlaka EYS ile sağlanması da gerekmiyor. DDK tarafından yerlilik şartının sağlanması için bazı seçenekler ve alternatifler sunuldu. Takımların hangilerini seçecekleri ve nasıl uygulayacakları kendi tasarruflarındadır.

EYS uygulamasında gerekli olan teknik bilgiyi takımların araştırarak öğrenmeleri beklenmekte. Örneğin araç kabuk yapımında, motor ve sürücü tasarımında, MPPT yapımında benzer konularda takımlar kendileri öğrenerek çözüm üretmekte. EYS ilgili literatürde çok sayıda çalışma mevcut, ekte bu konuda bir kaç örnek çalışma bulunmaktadir.


Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Ön ve Arka cam

Mesajgönderen sinan çarpan » 30 Haz 2014, 09:21

Merhabalar. Şöförü havanın sıcak olması nedeniyle giydiği özel tulumun yakıcı sıcağından ve kafasında ki kaskın bunaltıcılığından, güneş altında yarışı gerçekleştireceği için arabanın sıcağından, korumak amaçlı gerekli önlemler sürece havalandırmak maksadıyla ön ve arka camın veya sadece arka camın yarış esnasında takılmaması kural ihlali olur mu ?
sinan çarpan
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 22 Ara 2013, 15:00

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 30 Haz 2014, 15:56

VolkanAkça yazdı:Telemetri ve Enerji Yönetim Sistemi beslemesini dahili bataryadan mı yoksa ayrı bir kaynaktan mı yapacağız?


Sayin Ilgili,

Benzer bir soruya daha once verilmis yaniti iletiyoruz.

Araçtaki bütün elektrik donanım enerjisini joule-metre çıkışından almalıdır. Motor sürücü haricindeki donanımları (cihazları) beslemek için DC-DC çeviriciler kullanılabilir. Ufak piller ile çalışmak zorunda olan telsiz, saat, hız ölçer gibi aletler kendi pilleri ile çalışabilirler. Fakat diğer donanımların kuru veya şarjlı pillerle beslenmesi tüketilen enerji joule-metre tarafından ölçülemeyeceği için kabul edilmeyecektir.

Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Ön ve Arka cam

Mesajgönderen BİTO » 01 Tem 2014, 08:26

sinan çarpan yazdı:Merhabalar. Şöförü havanın sıcak olması nedeniyle giydiği özel tulumun yakıcı sıcağından ve kafasında ki kaskın bunaltıcılığından, güneş altında yarışı gerçekleştireceği için arabanın sıcağından, korumak amaçlı gerekli önlemler sürece havalandırmak maksadıyla ön ve arka camın veya sadece arka camın yarış esnasında takılmaması kural ihlali olur mu ?


Sayin Ilgili,

DDK'nin sorunuza yaniti asagidadir:

Formula-G ve Hidromobil yarışlarında ön ve arka cam takılı olmayabilir, çünkü üstü açık araçlara izin veriyoruz.

Elektromobilde ön ve arka cam takılı olmak zorunda. Aracın her tarafının kapalı olma zorunluluğu var.


Saygilarimizla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen ALİ OSMAN DEMİRAY » 02 Tem 2014, 14:05

Merhabalar;

Yarışlarda takımlara verilecek olan flow metre ( Akış Ölçer )in girş bar dergeri ne kadar olacaktır ? Ayrıca yarış esnasında kullanıcagımız hidrojen tüpünün çıkış bar degeri 15-18 bar olacagından, flow metrenin çalışma giriş bar degerinin bu çıkış bar degerinden düşük olması durumunda arada bir basınç düşürücü eleman,kit vs.gibi materyaller TÜBİTAK tarafından yarışmacı takımlara flow metre ile verilecek midir ?

İyi çalışmalar dileriz.
ALİ OSMAN DEMİRAY
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 27 Ara 2013, 21:22

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen ALİ OSMAN DEMİRAY » 02 Tem 2014, 14:20

İyi Günler ;

Yarışlarda kullanılmak üzere takımlara verilecek olan H2 flow metre ( Akış Ölçer )in giriş basınç degeri kaç bardır ? Ayrıca yarışda kullanılan tüplerin çıkış bar degier 15-18 bar arsında degişmektedir. Bundan dolayı TÜBİTAK'ın temin edecegi flow metrenin giriş degeri tüpün çıkış basınç degerinden daha az olursa sorun teşkil edecektir. Böyle durumda hidrojen tüpünün çıkış basınç degerinin flow metrenin giriş basınç degerine düşürecek bir ara eleman,kit vs. gibi materyaller flow metre ile birlikte takımlara verilcek midir ?
İvedi şekilde cevaplarsanız seviniriz.

İyi çalışmlar dileriz.
ALİ OSMAN DEMİRAY
 
Mesajlar: 5
Kayıt: 27 Ara 2013, 21:22

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 03 Tem 2014, 13:46

ALİ OSMAN DEMİRAY yazdı:İyi Günler ;

Yarışlarda kullanılmak üzere takımlara verilecek olan H2 flow metre ( Akış Ölçer )in giriş basınç degeri kaç bardır ? Ayrıca yarışda kullanılan tüplerin çıkış bar degier 15-18 bar arsında degişmektedir. Bundan dolayı TÜBİTAK'ın temin edecegi flow metrenin giriş degeri tüpün çıkış basınç degerinden daha az olursa sorun teşkil edecektir. Böyle durumda hidrojen tüpünün çıkış basınç degerinin flow metrenin giriş basınç degerine düşürecek bir ara eleman,kit vs. gibi materyaller flow metre ile birlikte takımlara verilcek midir ?
İvedi şekilde cevaplarsanız seviniriz.

İyi çalışmlar dileriz.


Sayın İlgili,

Sorunuza DDK'nın yanıtı aşağıda yer almaktadır:

Akışölçerin H2 giriş basıncı 2 bar, hidrojen tüpünün çıkış basıncı ise 15-18 bar. Araya takımlar kendileri regülatör koyacaklar. Bu regülatör TÜBİTAK tarafından temin edilmeyecektir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen metin2318 » 04 Tem 2014, 21:50

Merhaba

teknik tasarım raporunda belirttiğimiz motorumuzu cıktıgı arızalardan dolayı kullanamıyoruz.bunun yerine farklı bi motor kullanacagz.tekrar tübitak a mail atmama gerek var mı ?
metin2318
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 08 Ara 2013, 22:17

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen hfurkansingin » 06 Tem 2014, 10:09

Elektromobil icin enerji ölçer bağlantı konektörü kodu helen bildirilmedi. Konu hakkinda bilgi verirmisiniz.
hfurkansingin
 
Mesajlar: 3
Kayıt: 19 Şub 2014, 18:01

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen elazıglı » 06 Tem 2014, 12:45

Merhabalar.

Soru 1) Ekibimizde bulunan bir arkadaşın 12 temmuz da düğünü(abisi) var. dolayısı ile etkinliklerin tamamına katılamayacak. zellikle yarışmanın gerçekleşeceği tarihleri ve programı bildirebilirmisiniz. Haricen geleceği için şimdiden yer ayırmamız lazım. saygılar.
Soru 2) Körfez pistine ait siteye eklenen kroki üzerinde 2 tane ayrı pist görünüyor.
İlk alternatifin Ana Pist olduğunu kabul ediyoruz.Araştırarak Ana Pist uzunluğunu 1950m olarak bulduk. 30 tur atacağımıza göre yaklaşık 60km yol katedilecek. Yarış 1 saat süreceğinden aracın 60km ortalama hızda gitmesi gerekiyor.
İkinci olarak karting pisti kullanılabilir. Karting pisti için daha virajlı ve 930 m lik tur uzunluğu var. Toplamda 28 km yol katedilerek ortalma 30km hızda giden araç tasarımı ile daha ekonomik motor kullanmak ve viraj kabiliyetini arttırmak gerekiyor.
Tasarımı ve üretimi %90 oranda bitirmiş bir takım olarak, önümüzde kalan sınırlı süre içerisinde pist şartlarının kesinleşmesiyle optimizasyon çalışmalarını bitirmek istiyoruz.

hangi pistin kullanılacağını belirtirmisiniz.
elazıglı
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 13 Mar 2014, 22:56

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 07 Tem 2014, 08:46

elazıglı yazdı:Merhabalar.

Soru 1) Ekibimizde bulunan bir arkadaşın 12 temmuz da düğünü(abisi) var. dolayısı ile etkinliklerin tamamına katılamayacak. zellikle yarışmanın gerçekleşeceği tarihleri ve programı bildirebilirmisiniz. Haricen geleceği için şimdiden yer ayırmamız lazım. saygılar.
Soru 2) Körfez pistine ait siteye eklenen kroki üzerinde 2 tane ayrı pist görünüyor.
İlk alternatifin Ana Pist olduğunu kabul ediyoruz.Araştırarak Ana Pist uzunluğunu 1950m olarak bulduk. 30 tur atacağımıza göre yaklaşık 60km yol katedilecek. Yarış 1 saat süreceğinden aracın 60km ortalama hızda gitmesi gerekiyor.
İkinci olarak karting pisti kullanılabilir. Karting pisti için daha virajlı ve 930 m lik tur uzunluğu var. Toplamda 28 km yol katedilerek ortalma 30km hızda giden araç tasarımı ile daha ekonomik motor kullanmak ve viraj kabiliyetini arttırmak gerekiyor.
Tasarımı ve üretimi %90 oranda bitirmiş bir takım olarak, önümüzde kalan sınırlı süre içerisinde pist şartlarının kesinleşmesiyle optimizasyon çalışmalarını bitirmek istiyoruz.

hangi pistin kullanılacağını belirtirmisiniz.


Sayın İlgili,

Yarış haftası programı organizasyon el kılavuzuyla birlikte önümüzdeki haftalarda web sitesinden ilan edilecektir. Tüm yarış haftası boyunca akademik sorumlu, takım kaptanı ve sürücünün bulunma zorunluluğu vardır. Bunun dışındaki takım üyelerinin bulunma zorunluluğu bulunmamaktadır.

Yarışlar 1950 m.lik ana pistte yapılacak. Go-kart pisti antrenmanlar için kullanılacak.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 07 Tem 2014, 09:01

metin2318 yazdı:Merhaba

teknik tasarım raporunda belirttiğimiz motorumuzu cıktıgı arızalardan dolayı kullanamıyoruz.bunun yerine farklı bi motor kullanacagz.tekrar tübitak a mail atmama gerek var mı ?


Sayın İlgili,

DDK'nın sorunuza yanıtı aşağıdadır:

Tekrar rapor gönderilmesine gerek yok, araç başında yapılacak kontrolde raporda anlatılanların aynısını uygulamadıklarını göreceğiz ve buna göre raporlarının değerlendirilmesinde etkili olacak.
Kullandıkları motor teknik kurallar açısından uygun ise tek kaybedecekleri rapor değerlendirme puanıdır.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen BİTO » 09 Tem 2014, 14:32

hfurkansingin yazdı:Elektromobil icin enerji ölçer bağlantı konektörü kodu helen bildirilmedi. Konu hakkinda bilgi verirmisiniz.


Sayın İlgili,

Konektörün kodu Anen SA120 dir. Şu linkten dökümanlarına ulaşılabilir: http://uk.anen-power.com/47.html . Konektör yarıştan önce TÜBİTAK tarafından temin edilecektir.

Saygılarımızla.
BİTO
 
Mesajlar: 1331
Kayıt: 23 Eyl 2013, 15:41

Re: Soru ve Öneriler

Mesajgönderen sinan çarpan » 15 Tem 2014, 09:35

Merhaba. Elektromobil ile ilgili olarak batarya grubunun yerleşeceği bölge ile kokpit arasındaki perdenin kestamit, derlin gibi malzemeler yerine yangına karşı yüksek mukavemeti Alüminyum Kompozit Levha kullanılması uygun olur mu _? Aynı zamanda bir başka sorum, Yarış esnasında sadece sürücü koltuğunda emliyet kemerinin olması yeterli olur mu.
sinan çarpan
 
Mesajlar: 6
Kayıt: 22 Ara 2013, 15:00

ÖncekiSonraki

Dön Electromobile - Hydromobile



cron